Övningar för mindre stress

Foto: Anna Pella.

Ur Tema Psykisk hälsa i Föräldrakraft nr 5, 2014. Projekt "Verktyg för bättre hälsa" del 4.

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för tillganglighetsguide.se

ANNONS

Annons för Krisberedskap för personer med funktionsnedsättningar

”Negativ stress uppstår till stor del därför att vi fastnar i oro inför framtiden eller ältar det som har hänt. Det vi har är bara detta nu och för att släppa taget om ältandet och historieberättandet som skapar stress så kan vi träna oss på att vara i detta nu mer och mer genom olika övningar.”

PAKE HALL, MINDFULNESSINSTRUKTÖR:

”Negativ stress uppstår till stor del därför att vi fastnar i oro inför framtiden eller ältar det som har hänt. Det vi har är bara detta nu och för att släppa taget om ältandet och historieberättandet som skapar stress så kan vi träna oss på att vara i detta nu mer och mer genom olika övningar.”

MINDFULLNESS I VARDAGEN

1. Avsätt tid till formell meditation varje dag, kanske 10 minuter på morgonen eller kvällen.

2. Använd dig av en kort meditation när du märker att du börjar bli stressad. Stanna upp, ta ett andetag i full uppmärksamhet, öppna upp inför det som är just nu och först därifrån agera på ett medvetet sätt.

3. Välj något göromål du gör varje dag och använd det som en övning i mindfulness. Exempelvis när du borstar tänderna så bara borsta tänderna, lägg hela uppmärksamheten i vilka förnimmelserna är i munnen, hur känns tandborsten mot tänder, insidan av kinderna och mot tandköttet. Släpp taget om alla tankar som dyker upp, du behöver inte lösa något annat just nu.

4. Ät en måltid om dagen i tystnad med full uppmärksamhet i alla sinnen. Värdera inte, försök inte njuta mer av måltiden, bara ät med fullständig uppmärksamhet på ätandet.

APPTIPS:Mindfulness.se”. Finns för både iPhone och Android och har två gratis meditationer, fler kan köpas. Det är möjligt att själv ställa in tyst meditation där en klocka ringer med vissa intervall, och att föra dagbok över utövandet.

Hämta ny skärmdump/bild på:
https://itunes.apple.com/se/app/mindfulness.se/id670058660?mt=8

 

Publicerad:
2014-10-05

Av: Anna Pella

Nyckelord:
Projekt Verktyg för bättre hälsa, psykisk hälsa, stress


ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för tillganglighetsguide.se

ANNONS

Annons för Krisberedskap för personer med funktionsnedsättningar

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för durewall.se