Nyheter

Övningar för mindre stress

Ur Tema Psykisk hälsa i Föräldrakraft nr 5, 2014. Projekt ”Verktyg för bättre hälsa” del 4.
uddevalla 700 3

 

PAKE HALL, MINDFULNESSINSTRUKTÖR:

”Negativ stress uppstår till stor del därför att vi fastnar i oro inför framtiden eller ältar det som har hänt. Det vi har är bara detta nu och för att släppa taget om ältandet och historieberättandet som skapar stress så kan vi träna oss på att vara i detta nu mer och mer genom olika övningar.”

MINDFULLNESS I VARDAGEN

1. Avsätt tid till formell meditation varje dag, kanske 10 minuter på morgonen eller kvällen.

2. Använd dig av en kort meditation när du märker att du börjar bli stressad. Stanna upp, ta ett andetag i full uppmärksamhet, öppna upp inför det som är just nu och först därifrån agera på ett medvetet sätt.

3. Välj något göromål du gör varje dag och använd det som en övning i mindfulness. Exempelvis när du borstar tänderna så bara borsta tänderna, lägg hela uppmärksamheten i vilka förnimmelserna är i munnen, hur känns tandborsten mot tänder, insidan av kinderna och mot tandköttet. Släpp taget om alla tankar som dyker upp, du behöver inte lösa något annat just nu.

4. Ät en måltid om dagen i tystnad med full uppmärksamhet i alla sinnen. Värdera inte, försök inte njuta mer av måltiden, bara ät med fullständig uppmärksamhet på ätandet.

APPTIPS:Mindfulness.se”. Finns för både iPhone och Android och har två gratis meditationer, fler kan köpas. Det är möjligt att själv ställa in tyst meditation där en klocka ringer med vissa intervall, och att föra dagbok över utövandet.

 

Tips! Läs även ”8 övningar i mindfulness”

 

ANNONSER
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för Särnmark
  • Annons för STIL
  • Annons för Fremia
  • Annons för Unik Försäkring
  • Annons för HD Motion
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Etac Sulky R82 Cricket
  • Annons för JAG
  • Annons för Mini Crosser X