Magnus Tideman: Släpp in reservarbetskraftsarmén

Hur kan unga med intellektuell funktionsnedsättning få ett arbete, och behålla det? Vilka är framgångsfaktorerna?

Magnus Tideman har följt tusentals unga

Forskaren Magnus Tideman har undersökt hur det har gått för 27 000 elever sedan de lämnat den anpassade gymnasieskolan (tidigare gymnasiesärskolan).

I denna videointervju berättar han om sina slutsatser – och ger nye arbetsmarknadsministern, Mats Persson (L), ett antal förslag på hur arbetslinjen kan stärkas, och bli mer rättvis för personer med funktionsnedsättning.

Bättre lönebidrag och kvotering

Ett av förslagen är att göra reglerna för lönebidrag mer generösa, ett annat är kvotering som barriärbrytare för en mer öppen och inkluderande arbetsmarknad.

– Kanske kan Sverige äntligen ta i anspråk den reservarbetskraftsarmé som personer med funktionsnedsättning utgör, säger Magnus Tideman.

Magnus Tideman är professor i socialt arbete på Högskolan i Halmstad och Marie Cederschiöld högskola.

Intervjun på Youtube

Se videon på Youtube med följande avsnittsdelar:
Viktigaste slutsatserna från projekt om elever från anpassade gymnasieskolor
Var femte hade arbete
Daglig verksamhet
Framgångsfaktorerna
Stödpersonerna
Lönebidraget spelar stor roll
Råd till enskilda och stödpersoner
Varför ger inte Arbetsförmedlingen tillräckligt stöd?
Råd till nya arbetsmarknadsministern?
Lönebidrag hela arbetslivet
Prova att arbeta utan att förlora sjukersättning
Kvotering som ”icebreaker” på arbetsmarknaden
Arbetskraftsbristen – och reservarbetskraftsarmén
Hur bemöts elever efter anpassad gymnasieskola?

De senaste videointervjuerna

Fler videointervjuer