Nyheter

Skola utan tillgängliga läromedel


Denna artikel handlar om


Innehåll från NKA
Att vara anhörig

NYTT: Enkät om att vara anhörig under covid-19
Nya webbinarier om anhörigfrågor
Leva Livet – medan det pågår
Föräldrastöd: från kaos till struktur
Fler tips på NKA:s egen temasida




Ofta verklighet för elever med funktionsnedsättning

Fredrik Malmberg

Fredrik Malmberg, SPSM. Foto: Linnea Bengtsson.

 

Många elever med funktionsnedsättning får aldrig en rättvis chans i skolan. Förklaringen är att tillgängliga läromedel ofta saknas.

Det vill Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, nu ändra på.

Myndigheterna har tillsammans gjort en översyn som avslöjar stora luckor i utbudet av läromedel.

Översynen har idag överlämnats till regeringen, tillsammans med en rad förslag på åtgärder.

– Att det finns läromedel som passar elevers olika behov är en viktig del i att skapa en tillgänglig lärmiljö, säger Fredrik Malmberg, generaldirektör på SPSM.

Brist på utbud, kunskap och skolornas ekonomiska prioriteringar är de främsta orsakerna till att elever och studerande blir utan de läromedel som krävs för en likvärdig utbildning.

Läs mer

Bristande tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning

 

ANNONSER
  • Annons för Humanas föreläsningar om LSS
  • Annons för Valjevikens folkhögskola
  • Annons för Mo Gård
ANNONSER
  • Annons för Särnmark
  • Annons för JAG
  • Annons för Primass
  • Annons för Made for Movement
  • Etac R82 Caribou tippbräda
  • Annons för Unik Försäkring
  • Annons för Mini Crosser X
  • Annons för Fremia
  • Annons för HD Motion
  • Annons för Tidvis
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Annons för STIL
  • Annons för CJ Advokatbyrå

   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *