Ann-Marie Begler: De som felplacerades i särskolan bör kompenseras

Ann-Marie Begler. Foto: Linnea Bengtsson.

Ann-Marie Begler var tidigare generaldirektör för Skolinspektionen och kritiserade då skarpt kommunernas särskoleutredningar. Många felplacerade elever har fortfarande inte fått någon rättelse och nu efterlyser Begler ekonomisk kompensation. Foto: Linnea Bengtsson.

Många felplacerade elever har fortfarande inte fått någon rättelse och nu efterlyser Begler ekonomisk kompensation.

Annons

Annons för Durewall.se

– Min personliga uppfattning är att man ska titta på nån slags möjlighet att få kompensation eller studiebidrag för att kunna plugga igen i vuxen ålder.

Det säger Ann-Marie Begler i en intervju med Sveriges Radio P4 med anledning av nya avslöjanden om att många barn felaktigt placerats i särskolan.

Begler var under många år generaldirektör för Skolinspektionen och ansvarig för en stor granskning av hur kommunerna skötte utredningarna när placering i särskola var aktuellt.

Hon uttalar sig nu för P4 Västernorrland i samband med uppgifter från en pensionerad lärare i Kramfors att elever skrevs in i särskolan på felaktiga grunder. Det kunde handla om att de var mobbade eller hade problem hemma.

Enligt pensionerade läraren Olle Andersson borde många av dem aldrig ha gått i särskola.

I olika sammanhang har ledande politiker talat om behovet av att hjälpa elever som felplacerats att vidareutbilda sig, men hittills har resultatet varit magert.

 

Läs mer

Tidigare artiklar på HejaOlika om felplaceringar

Sveriges Radio P4: Min självkänsla sparkades undan

Publicerad: 2018-10-12

Av: Valter Bengtsson

Nyckelord: Ann-Marie Begler, Skolinspektionen, felplacering, felplacering i särskola, felplaceringar, skola, särskola

Annons

Annons för Etac

Annons

Annons för Humana


1 reaktion på ”Ann-Marie Begler: De som felplacerades i särskolan bör kompenseras”

  1. Jag tror att det är många felplaceringar även i dag. Det är dålig kunskap om de olika diagnoserna, förut var det ok att placera dessa barn i särskola då tänkte man inte om man hade rätt kunskap, allt rullade på.
    Felaktiga utredningar görs pga okunskaper ex. språklighets test till barn med språkstörning. Abastester till barn med adhd som får låg poäng pga sin diagnos inte för att man har låg intelligent. Osv. Man säger att man gör nogranna utredningar men tyvärr har jag sett att det inte alltid stämmer.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *