Nyheter

Efter tre svåra år – nu ska bilstödet återställas


Denna artikel handlar om


Innehåll från NKA
Att vara anhörig

NYTT: Enkät om att vara anhörig under covid-19
Nya webbinarier om anhörigfrågor
Leva Livet – medan det pågår
Föräldrastöd: från kaos till struktur
Fler tips på NKA:s egen temasida




Nya reglerna skulle underlätta men det blev precis tvärtom, säger Bengt Eliasson (L)

Bengt Eliasson. Foto: Linnea Bengtsson

Bengt Eliasson. Foto: Linnea Bengtsson.

 

– Bilstödet har inte fungerat efter reformeringen 2017, men nu ändrar vi detta och återställer stödet till bilanpassningar, säger Bengt Eliasson (L).

Beslutet om att på nytt ändra reglerna för bilstöd fattades av regeringen under torsdagen, enligt Bengt Eliasson som varit pådrivande för att rätta till problemen med 2017 års bilstödsregler.

– Bilstödet är mycket viktigt för de som behöver en anpassning av bilen för att kunna köra eller åka. Stödet betyder att man oavsett funktionsvariation kan vara delaktig i samhället. Stödet möjliggör ett aktivt, självständigt och oberoende liv när det används som tänkt, säger Bengt Eliasson, funktionsrättspolitisk talesperson för Liberalerna.

Bidrag till inköp och anpassning

Bilstödet utgörs av bidrag dels till inköp, dels till anpassning av fordon, och lämnas till personer som har stora svårigheter att förflytta sig på egen hand eller med allmänna kommunikationer.

När bilstödet reformerades 2017 framställdes de nya reglerna som bättre och mer effektiva. Det påstods att bilstödet i ökad utsträckning skulle gynna personer med begränsade ekonomiska förutsättningar. Så blev det inte alls.

— Det blev precis tvärtom, säger Bengt Eliasson.

Nu höjs ersättningen

De förändringar som regeringen beslutade om i veckan handlar bland annat om höjda ersättningsnivåer.

Dessutom ska Försäkringskassan inte fortsätta kräva köp av minibussar som inte många har råd med, och som ofta inte får plats i vanliga garage.

– Bilar ska få vara maximalt 2050 mm höga för att få stöd, om det inte finns särskilda skäl, säger Bengt Eliasson.

Stöd även till standardutrustning

Det ska också bli lättare att få stöd för anpassning även om det man vill ha skulle kunna vara standardutrustning. Ändringen görs för att Försäkringskassan inte ska kräva köp av nya, onödigt dyra bilar.

– Försäkringskassan ska inte kunna hävda att något är ”standardutrustning” för att det förekommer bilar på marknaden med den funktionen.

Slutligen ska det också bli enklare att få stöd för anpassning och justering av tidigare anpassningar i äldre bilar, uppger Bengt Eliasson.

 

ANNONSER
  • Annons för Mo Gård
  • Annons för Humanas föreläsningar om LSS
  • Annons för Valjevikens folkhögskola
ANNONSER
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för Tidvis
  • Annons för STIL
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Annons för JAG
  • Annons för HD Motion
  • Annons för Primass
  • Annons för Mini Crosser X
  • Annons för Made for Movement
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Etac R82 Caribou tippbräda
  • Annons för Fremia
  • Annons för Unik Försäkring
  • Annons för Särnmark

   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *