”Fantastiskt att adhd-rapporten dras tillbaka”
SPSM drar tillbaka en rapport om insatser för elever med adhd, efter hård kritik om felaktiga och gammalmodiga råd.
– Fantastiskt att man valt att dra tillbaka rapporten. Det är otroligt viktigt att det blir rätt, säger npf-pedagogen Joanna Lundin till tidningen Specialpedagogik.
Den kritiserade rapporten ”Insatser i skolan för elever med adhd” innehöll en sammanställning av forskning.
När den släpptes tidigare under hösten väckte den starka protester, bland annat från 40 läkare, psykologer och pedagoger i en debattartikel i Svenska dagbladet: ”Fel råd ges i ny rapport om barn med adhd”.
I en intervju med Specialpedagogik säger Joanna Lundin att de råd som gavs i SPSM:s rapport var felaktiga.
– Det var ett tydligt fokus på att korrigera elevers störande beteende. Men det är sådant som vi höll på med för 15 år sedan. Det har skett ett uppvaknande att adhd är en kognitiv funktionsnedsättning och att det inte handlar om uppfostran. När man släpper en sådan här rapport är man tillbaka i att förändra beteende och att lägga skulden på barnet, säger Joanna Lundin till tidningen.
Specialpedagogik rapporterar nu att SPSM lyssnat på kritiken och haft en dialog med bland annat Anki Sandberg, ordförande för Attention.
Nu arbetar man med att ta fram en ny forskningsöversikt om insatser till elever med adhd. Den ska vara klar i början av 2020.