Hur vill Försäkringskassan göra det enklare att göra rätt?

Många assistansanvändare är rädda för att göra fel av misstag, vilket kan leda till stora återkrav och andra problem.
Vad gör Försäkringskassan för att minska riskerna för att enskilda personer ska råka illa ut?
LÄS ÄVEN:
Assistansberättigad med god man – vem har ansvaret?
HejaOlika bad Therese Hedström, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan, att svara på hur enskilda assisansanvändares kommunikation med Försäkringskassan kan bli tryggare.
Vi bad henne även svara på några andra aktuella frågor om personlig assistans.
Oro för att göra misstag
Vad gör Försäkringskassan för att minska riskerna för att enskilda ska drabbas av återkrav på grund av misstag?
– Försäkringskassan vill göra det enkelt att göra rätt från början, vi har bland annat utvecklat e-tjänster som ska underlätta för både enskilda och anordnare att redovisa utförd assistans.
– Vi har nyligen uppdaterat vår webbplats med relevant information, och i samband med att en person beviljas assistansersättning lämnar Försäkringskassan information om hur man får använda ersättningen.
– Vi informerar även att man ska anmäla förändringar och ger exempel på vad detta kan vara.
Många är oroliga för att bli anklagade av FK att ha gjort fel. Hur kan man som enskild förvissa sig om att man inte gör fel, vilka råd kan ni ge?
– Det är jättetråkigt, och väldigt olyckligt, om någon känner så. Vi gör verkligen allt vi kan för att det ska vara enkelt att göra rätt, och det är ingen bra situation att man känner oro.
– Det man kan göra är att kontakta Försäkringskassan och rådfråga oss om det är något som man känner sig osäker kring.
Vad gör ni för att minska oron eller rädslan hos enskilda för att ha kontakt med Försäkringskassan?
– Vi beklagar verkligen om så är fallet, och det är inte en bra situation.
– Vi lägger stor vikt vid frågor som bemötande och service, men ytterst styrs vår verksamhet av lagstiftning som Försäkringskassan inte råder över.
– Försäkringskassan har löpande dialog med intresseorganisationer och arbetsgivarorganisationer kring vår roll, vårt uppdrag och hur vi arbetar, men också kring vad vi alla kan göra för att assistansersättningen ska fungera så bra som möjligt. Vi försöker också delta i olika sammanhang för att lyssna och föra dialog kring ersättningen och Försäkringskassans roll och uppdrag.
Hembesök vid assistansutredning
Hur ser ni på att använda er av hembesök inom personlig assistans? I vilka situationer är det aktuellt?
– Försäkringskassan anser att hur utredningssamtalet ska genomföras alltid måste vara en bedömning i det enskilda ärendet. Det är omständigheterna i det enskilda ärendet som avgör om och i så fall när en viss utredningsåtgärd är aktuell.
– När en handläggare väljer i vilken form hen ska hämta in kompletterande uppgifter är förvaltningslagens krav på snabb och säker handläggning en viktig utgångspunkt (9 § förvaltningslagen). Det smidigaste och säkraste sättet ska normalt användas. Därför måste utredaren i det enskilda ärendet ta ställning till syftet med ett hembesök.
– Det kan finnas olika syften med att göra ett hembesök; det kan handla om en service gentemot den enskilde men det kan också handla om att utredaren bedömer att förutsättningarna för utredningen av ett enskilt ärende blir bättre om hen träffar den enskilde i dennes hemmiljö.
Preskriptionstider för återkrav
Vilken preskriptionstid gäller för nya respektive gamla återkrav?
– För alla beslut fattade efter september 2022 så är preskriptionstiden fem år efter utgången av det år då fordran förföll till betalning, och för att den ska ha förfallit till betalning måste vi först utrett felutbetalningen och ställt ett återkrav.
– Före lagändringen september 2022 ställde vi återkrav högst 10 år bakåt i tiden. Det beror på att den preskriptionsregel som då var aktuell utgick från tidpunkten för fordrans uppkomst, det vill säga tidpunkten för när den felaktiga utbetalningen gjordes. Gjordes en felutbetalning för 11 år sedan så lät vi den vara.
– I och med att den preskriptionsregel som gäller för våra återkrav, som beslutats den 1 september 2022 eller senare, inte räknas från när felutbetalningen gjordes så finns det inte längre någon författningsreglerad bakre tidsgräns för vilka felaktiga utbetalningar Försäkringskassan kan utreda. Detta är alltså den avgörande skillnaden som påverkar vilka felutbetalningar som överhuvudtaget är aktuella att utreda återkrav för, säger Therese Hedström, Försäkringskassan.
Förbereds nya omprövningar inom assistans?
Gör Försäkringskassan några förberedelser för att återinföra omprövningar inom personlig assistans? Har ni fått svar på er tidigare skrivelse till regeringen om behovet av omprövningar?
– Försäkringskassan gör inga förberedelser, och vi har inte mottagit något svar [på vår skrivelse till regeringen].
– Det är viktigt att klargöra är att Försäkringskassan inte vill tillbaka till de två-årsomprövningar som tidigare fanns. Vi ser ett behov av att kunna följa upp vissa beslut av assistansersättning men vi vill inte följa upp alla beslut, det är en viktig skillnad. I fall där det är uppenbart att ingenting har förändrats ser vi inte några behov att göra någon uppföljning.
– Vår utgångspunkt är att man ska kunna känna sig trygg med den ersättning man har – detta samtidigt som det är rimligt att vi som myndighet kan följa upp beslut.
Görs några förberedelser för statligt huvudmannaskap?
– Försäkringskassan har inte fått budgetmedel för att starta några förberedelser och därför har inte detta varit möjligt.
Handläggningstider inom personlig assistans
Hur utvecklas handläggningstiderna?
– Försäkringskassan har sedan sommaren 2023 befunnit sig i ett svårt ekonomiskt läge vilket har påverkat både våra handläggningstider och även vår tillgänglighet i telefonin.
– Inom assistansersättningen har den genomsnittliga handläggningstiden ökat något sedan 2023 men vi når fortfarande vårt mål om en handläggningstid under 5 månader.
– Vad gäller utbetalning så betalar vi ut i tid för alla som kommit in med redovisningen inom utsatt datum.
Blankett för tidredovisning av assistans
Några förändringar som är aktuella i vägledningen? Några nyheter i övrigt?
– Nej, det pågår ingen revidering av vägledning.
– Från årsskiftet kommer det inte vara möjligt att använda annat än Försäkringskassans blankett för tidredovisning av assistans. Om man använder en annan blankett kommer vi begära in uppgifterna på nytt och inte betala ut pengar innan vi fått in uppgifterna i rätt blankett.
– För att man ska få ersättning utbetald så snabbt som möjligt är det viktigt att underlagen som skickas in uppfyller de krav som finns på dem. Idag är det framförallt blanketten för tidsredovisning som brister i kvalitet, säger Therese Hedström, Försäkringskassan.

Text av Valter Bengtsson
Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.