Hur skapar man assistans med hög kvalitet?

”Personlig assistans av god kvalitet – hur gör man det?” Så lyder titeln på en ny bok som släpps lagom till Leva & Fungera i april.

– I samband med vinterns uppmärksamhet på mutbrott och felaktig marknadsföring kände jag att jag ville göra något för att ändra fokus och istället lyfta upp hur seriösa verksamheter arbetar, säger Anna Barsk Holmbom som är författare till boken.

Boken ges ut i samarbete med Intressegruppen för Assistansberättigade, IfA, som i många år arbetat med att granska och IfA-godkänna assistansanordnare när det gäller självbestämmande, valfrihet och personliga integritet.

– Vi kom överens om att jag skulle skriva en bok om hur de IfA-godkända anordnarna arbetar för att deras uppdragsgivare ska uppleva god kvalitet på sin assistans, säger Anna.

Boken beskriver vad kvalitet är och hur olika anordnare arbetar med detta. En viktig del av innehållet är att assistansberättigade personer och personliga assistenter berättar vad kvalitet innebär för dem.

– Boken ska ge inspiration till anordnare, men den kan även användas av dig som är assistansanvändare för att se hur olika anordnare arbetar och för dig som är personlig assistent för att föra fram önskemål till din arbetsgivare om hur du skulle vilja ha det, säger Anna Barsk Holmbom.