Inte alltid som på räls

Att åka tåg kan ställa till oväntade problem för den som är rullstolsburen. Mikael Wångmar i Uppsala har engagerat sig för att det inte ska vara onödigt besvärligt. ” Jag gillar tåg, det är därför jag vill påverka.”

Mikael är engagerad i RBU, Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, såväl i förbundsstyrelsen som i den lokala avdelningen i Uppsala. Hans dotter Sofia är en av ungdomarna som berättar i texterna härintill.

Han konstaterar att det är stor skillnad på att åka tåg och att ta sig fram med bil eller flyg. Den som bokar en flygresa betalar för service av samma bolag från incheckning tills man lämnar flygplatsen, på en tågresa kan det vara många operatörer, och det är hur det klaffar mellan dem och vid av- och påstigningar som kan ställa till med problem.

Sam­tidigt har tåget många fördelar, det når betydligt fler platser än flyget och inte minst så är det är ett miljövänligt sätt att resa.

– Jag gillar tåg, det är därför jag vill påverka, förklarar Mikael.

Samtidigt beklagar han som förälder att det är krångligt, oflexibelt och faktiskt otryggt att låta tonåringar eller unga vuxna åka tåg – även om man gör allting rätt har det en förmåga att uppstå trubbel på vägen.

Han tycker också att det är märkligt att man upphandlar tågtrafik utan att det ställs några krav på tillgänglighet. I avregleringens spår har det kommit tillbaka vagnar från 70- och 80-talen, med smala korridorer som inte alls är tillgängliga.

Om han hårdrar det så kan han inte rekommendera att man gör tågresor med rullstol som går utanför x2000-sträckorna. De är de enda tågen där ombordpersonalen får svara för att du kommer ombord på tåget.

– På alla andra tåg får personalen ombord, av försäkringsskäl, inte göra det. I Uppsala är det ett av taxibolagen som sköter det, och det kan skapa förvecklingar och osäkerhet. När man bokar rullstolslyft får man en muntlig bekräftelse från SJ – ingen närmare beskrivning vem som utför detta, var man möter den som ska assistera eller var man vänder sig om det inte dyker upp någon. Det kan vara lika spännande när du ska ombord på tåget som när du ska av, berättar Mikael.

Det är mest SJ som Mikael har haft åsikter om, och det är det företaget som han genom RBU mest har försökt att påverka. Men det betyder inte att SJ skulle vara den sämsta tågoperatören.

– Nej det är nog faktiskt det företag som försöker mest, säger han.