10 heta frågor inom personlig assistans just nu
IfA, Intressegruppen för assistansberättigade, har koll på det mesta inom personlig assistans.
Nu förbereds ett nytt debattforum och rådsmöte, den 20–21 november 2024.
Där avhandlas de hetaste frågorna just nu. Vilka svar kan vi förvänta oss?
Nedan sammanfattar vi var IfA står i aktuella frågor, och tipsar om programpunkter på konferensen.
Vart blåser vindarna inom politiken?
Två av de viktigaste frågorna som behandlas av regeringen just nu är indexering av schablonersättningen och statligt huvudmannaskap. ”Det är positivt att en indexering är på gång, och nu blir frågan hur indexet ska utvecklas, och vi vill att beslutsfattarna lyssnar på oss.”
När det gäller huvudmannaskapet är IfA:s utgångspunkt att alla ska med.
”Vi är väl inte helt säkra på att det är där beslutsfattarna befinner sig i tanken. IfA har tillsammans med STIL och JAG skrivit en debattartikel i Altinget kring risken för ett snabbt beslut statligt huvudmannaskap, utan att fastställa kvalifikationen för personlig assistans. På debattorumet vill veta mer om hur politikerna ser på indexering och kvalificeringsgränserna för det statliga huvudmannaskapet.”
Hur är det att själv vara arbetsgivare till sina assistenter?
Den senaste informationen är att det inte längre är en så stor ökning som det var för ett par år sedan. I statistiken ser det till och med ut som att de egna anordnarna på sistone har minskat i antal.
”Det innebär ett enormt ansvar för den enskilde och/eller företrädare/legala företrädare att vara arbetsgivare. Det gäller samma ansvar som för ett företag när det kommer till arbetsmiljö och andra arbetsrättsliga rättigheter för de anställda.”
”Därutöver kommer det ekonomiska ansvaret gentemot Försäkringskassa och/eller kommunen med risk för återkrav på kostnader som inte godkänns. I statistik från Försäkringskassan kan vi idag se att just återkraven för egna anordnare ökar.”
Kan digitalt utanförskap bli ”innanförskap”?
Funktionsrätt Stockholms län har undersökt risken för digitalt utanförskap. På debattforum medverkar Karin Aronsson från Funktionsrätt för att tala om rapporten.
”Vi som arbetar inom personlig assistans bör tänka på hur vi i stället kan arbeta med att ordna med ett digitalt innanförskap.”
Hur är utvecklingen för kommunala beslut om assistans?
Det finns många olika svar, med 290 olika kommuner som har en hög grad av självbestämmande.
”Vi får samtal där besluten om personlig assistans är väldigt rigida vad gäller både användning av timmar och omprövningar i tid och otid. Detta är ett problem för assistansanvändare.”
”Vissa kommunbeslut om tillfälligt utökat behov dröjer så länge att assistansanordnare blir osäkra om de vågar ersätta kostnaderna för det ansökta behovet. Även detta innebär försämringar för de enskilda assistansanvändarna.”
”Därutöver har vi under det senaste halvåret i vissa kommuner haft en hel del frågetecken kring bedömningar av arbetstider.”
”Den utveckling vi ser är att olika delar rörande den personliga assistansen ifrågasätts i allt större utsträckning i de kommunala besluten. IfA bevakar frågan och arbetar även med samverkan med SKR, Sveriges kommuner och regioner för att tillvarata de assistansberättigades intressen.”
Vad är senaste nytt om arbetstidsreglerna och dygnspassen?
IfA kommer att försöka ge bästa möjliga informnation om dygnspass och arbetstidsregler, och ända fram till konferensen jobbar man med att få fram konkreta uppgifter.
Hur utvecklas krisberedskapen inom assistans?
”MSB fanns med som samarbetspartner för IfA:s projekt Krisstöd, och vi har fortsatt kontakt med Anna Teljefors som ansvarar för den nya upplagan av broschyren ’Om krisen eller kriget kommer’. Anna kommer att berätta om broschyren, vad som är nytt och hur viktigt det är att ALLA förbereder sig för små och stora kriser. Vi kommer i samband med dagarna att åter tipsa om vår kostnadsfria digitala krisutbildning Handlingskraft.”
Var går gränsen mellan assistansens ansvar, och den enskildes?
”Vi vill tydliggöra vilket ansvar som ligger på assistansen respektive på den enskilde personen i egna personliga livsfrågor.”
”Livet och assistansen går väldigt mycket hand i hand men det finns också stora skillnader. Det är ju inte OK att en personlig assistent står ansvarig eller beslutar om medicinering för en assistansanvändare men det är samtidigt väldigt tydligt att de ska assistera när assistansanvändaren önskar ta en medicin.”
”Detta går som en röd tråd genom avtal, uppgiftsfördelning, genomförandeplan, dokumentation och avvikelser. Men framförallt är det viktigt med ett tydliggörande initialt kring hur den enskilde vill ha sitt assistansuppdrag utfört och vem som beslutar om hen inte själv kan fatta alla beslut.”
IfA:s verktyg för detta är Ansvarsfördelningsverktyget samt IfA:s Vägledningsbok, men även IfA:s krisarkiv och den digitala utbildningen Handlingskraft, med allt det krismaterial som tagits fram.
Blir det tydligare regler för vad som måste anmälas till Försäkringskassan?
IfA har gjort en uppdatering av ett tidigare framtaget material från år 2013 gällande vad en assistansanvändare/assistansanordnare behöver anmäla.
”Materialet kallas IfA Klargör och på konferensen tar vi upp några exempel med Therese Hedström från Försäkringskassan. Vi har också några kompletterande frågor som Försäkringskassan förhoppningsvis kan bringa klarhet i.”
Hur får vi bättre samverkan kring egenvård?
IfA har bjudit in Västernorrlands region och kommunförbund då de aktivt har arbetat med ett material som ska bidra till bättre samverkansrutiner mellan sjuk- och hälsovården, assistansanvändaren/patienten och andra aktörer.
”Vi hoppas att deras information kan bistå i andra regioner och förbättra hur framförallt egenvården kan fungera i den personliga assistansen.”
Vad händer när ekonomin för assistansen inte går ihop?
Fler och fler får inte ihop sin assistansbudget. Det har lett till att en del assistansanvändare upplever att de inte längre är önskvärde, något som Sophie Karlsson, IfA:s ordförande, har skrivit om i en artikel tidigare i år. I denna programpunkt deltar Violetta Adolfsson, Furuboda assistans, Anna Barsk Holmbom, ABH Utbildning och representanter IfA i ett panelsamtal.