Annons
Annons

Deras lättlästa valskola gör det enklare att rösta i valet 2022

Vad tycker partierna egentligen? Vad skiljer dem åt? Bara åtta månader återstår till valdagen 11 september, så det är dags att få koll.

Ny bok gör politiken tydligare

– Vi vill göra politiken tydligare så att det blir lättare att välja, säger Bengt Fredrikson och Marie Hillblom, som den 24 februari utkommer med lättlästa boken ”Dags att rösta – Valskola 2022”.

Den lättlästa tidningen 8 Sidor ger ut boken som finns att köpa genom LL-förlaget. Den kommer även att finnas som pdf-bok som kostnadsfritt kan laddas ner från 8sidor.se

Författarna är journalister på tidningen 8 Sidor. Här svarar de på HejaOlikas frågor om den nya boken.

Hur beskriver man svensk politik lättläst?

– Vår uppgift är att bland annat att berätta om politik på ett lättläst sätt. Då måste vi naturligtvis både förenkla och hoppa över. Men det behöver inte vara någon nackdel. Många politiker pratar och skriver mycket. Ibland försvinner det de tycker och vill säga bland alla andra ord. När man skalar bort det kan deras åsikter och politik bli tydligare.

Vilket parti ska man då rösta på?

– Vi kommer aldrig att säga att någon ska rösta på ett visst parti. Det är inte vår roll. Vi vill göra politiken tydligare så att det blir lättare att välja ett parti man gillar och vill rösta på.

Funktionshinderpolitik finns inte bland ”viktiga frågor” i boken, varför inte?

– Det finns många viktiga frågor att ta upp. Vilka som är viktigast finns det många olika åsikter om. Vi har läst flera undersökningar och valt de frågor de flesta i Sverige tycker är viktigast.

Har ni goda råd om hur man ska komma fram till vad som är viktigast när man väljer parti?

– Det beror precis på vad man själv tycker är viktigt. För en person kan priset på bensin vara viktigast.

– För en annan är det klimatet. När du kommit på vilka frågor som är viktiga för dig tittar du på vad partierna tycker. Sedan blir det lättare att välja.

– I boken har vi valt de fem frågor som flest tycker är viktiga nu. Och vi skriver vad partierna tycker om dem.

Vad tycker ni själva om svensk politik?

– I Sverige har vi demokrati och det betyder att folk har rätt att vara med i politiken. Det är väldigt bra och viktigt.

– Men undersökningar visar att folk i Sverige skulle kunna bry sig mer om politik och vara med mer än vad de är.

– Om folk bryr sig mer om politik blir demokratin starkare och fler kan tycka att politiken handlar om dem och deras liv.

Tycker ni att era läsare, som vill ha lättlästa texter, är bortglömda inom politiken?

– De är mindre bortglömda nu än för 10-15 år sedan. Det har blivit bättre. Kanske för att partierna har förstått att det är en stor och viktig grupp. Nu har till exempel alla partier sidor på lätt svenska på internet.

– Men ofta är det så att vi och andra får påminna politikerna om att det finns många som vill att de ska skriva och prata så att alla förstår.

Något som överraskade er när ni skrev boken?

– Att partierna tyckte lika i så många frågor var lite överraskande.

Något vanligt missförstånd som boken reder ut?

– Att det är krångligt att rösta.

Vilka är era bästa tips för att bestämma sig för parti att rösta på?

– Tänk efter vad som är viktigt för dig. Vad vill du ändra på? Vad tycker du är bra och dåligt.

– Läs på partiernas sajter om deras politik.

– Fråga partierna och politikerna. När det är dags för val svarar de gärna.

– Ta reda på vad partierna lovade vid förra valet, för fyra år sedan. Har de hållit sina löften?

Om författarna

Bengt Fredrikson är journalist sedan 40 år tillbaka. De senaste 20 åren har han arbetat på den lättlästa nyhetstidningen 8 Sidor. Han har varit engagerat i projektet “Valskola” sedan start.

Marie Hillblom är chefredaktör på tidningen 8 Sidor och journalist sedan mer än 20 år tillbaka. Hon har arbetat med lättläst journalistik i drygt ett år, men innan dess som journalist på lokaltidningar – främst i Sörmland.

Valter Bengtsson
Foto: Linnea Bengtsson.

Text av Valter Bengtsson

Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *