Nytt hjälpmedel? Träffa drakarna på Leva & Fungera
Har du en idé om ett nytt hjälpmedel? Då kan Draknästet på Leva & Fungera i mars 2019 vara rätt tillfälle att presentera den.
– Vi vill hitta smarta lösningar för en bransch med stora affärsmöjligheter, säger Christina Aspestedt, kontorschef Göteborg, Almi Väst.
Tillsammans med mässan bjuder Almi Väst in entreprenörer att pitcha sin produkt på scenen på Leva & Fungera.
Entreprenörerna kommer att få feedback och tips på sin idé av en panel som består av Louise Warme, Almi Invest, Daniel Forslund, Innovations- och Utvecklingsutskottet, Stockholms läns landsting, Anette Falkenroth, vårdens digitalisering på VGR och Mats Göthberg, vd för Etac.
– Vi hoppas att vi genom Draknästet kan uppmärksamma både behov och möjligheter, säger Christina Aspestedt till HejaOlika.
– Det är det andra Draknästet vi gör tillsammans med Svenska Mässan, denna gång med mässan Leva och Fungera som är nordens största mötesplats för hjälpmedel och vi tycker båda att det är ett utmärkt tillfälle när så många besökare kommer till Göteborg.
Hur många förslag på pitchar hoppas ni på?
– Vi har precis öppnat upp anmälan så det är för tidigt att säga ännu. Men det har kommit en del frågor om deltagandet.
Vad krävs för att man ska få delta med en pitch?
– Vi söker bolag som löser ett vardagsproblem med individen i fokus. Det kan vara ett hjälpmedel, app, teknisk lösning mm. Bolaget ska finnas på marknaden och ha betalande kunder.
Sverige är en liten och ganska svår marknad för nya hjälpmedelsprodukter, vilken skillnad kan Draknästet göra?
– Man ska se på Draknästet som en plattform. Vi kommer att hjälpa till att pitchträna bolagen så att de når ut med sitt budskap till drakarna. Att få visa upp sin produkt i ett större forum har visat sig leda både till nätverk, affärer och media för entreprenörerna.
Vad händer efter Draknästet? Vilket stöd finns möjlighet att få?
– I dagsläget har vi inga priser att dela ut. Möjligheten att få visa upp sin lösning i ett branschforum inför beslutsfattare är en stor möjlighet för ett bolag i tillväxtfas. Från Almis sida kan vi hjälpa till med behovsanalyser och titta på både finansierings- och affärsutvecklingsmöjligheter för bolagen. Om bolagen lyckas med sin pitch så har de knutit kontakt med rätt personer för vidare dialog.
Vad tycker ni behövs inom marknaden för hjälpmedel och välfärdsteknik?
– Det finns både ett stort behov och marknad i Sverige. Helt klart är ju att det behövs både hjälpmedel som kan underlätta för brukaren att klara sig själv, men också sådant som förbättrar vårdarens arbetsmiljö, säger Christina Aspestedt.
Mer om Draknästet finns i ett pressmeddelande.