Skolan som inspirerar eleverna till att läsa och skriva

Idag är det författarbesök för grundsärskoleeleverna på Kollaskolan i Kungsbacka. Författaren Ann-Charlotte Ekensten, som skrivit 34 böcker på lättläst svenska, är inbjuden för att inspirera eleverna att skriva egna berättelser. Föräldrakraft är på plats när en av klasserna slår sig ned i högstadiets bibliotek. Schh! Vi börjar strax!

”Idag är det torsdag. Klockan 9.00 Författarbesök, biblioteket högstadiet” står det på whiteboarden i Blåmusslans klassrum på Kollaskolan i Kungsbacka.

Eleverna Adam Blickfeldt, 12 och Malte Gärdehed, 10, ser fram emot besöket. De har redan läst några av de böcker som författaren Ann-Charlotte Ekensten skrivit.

I biblioteket på högstadiet är lamporna släckta. På whiteboarden syns en tankekarta med bilder på saker Ann-Charlotte tycker om. Hon inleder med att peka på bilderna, samtidigt som hon säger och tecknar att hon gillar att åka skidor, läsa och campa. Och att hon tycker mycket om choklad. ”Jag gillar också choklad!” säger en av eleverna och de pratar en stund om vilken sort som är godast. Ann-Charlotte fortsätter med att berätta att hon länge drömt om en hund, och att hon nu äntligen har skaffat en. En annan elev frågar vilken sorts hund det är och berättar sedan om sina hundar.

Kollaskolan.

När presentationen är klar visar Ann-Charlotte en bild på sina böcker, 34 stycken än så länge, på lättläst svenska. Klassen lyssnar uppmärksamt när hon berättar att det är hon själv som väljer vad hon ska skriva om. Hon förklarar skillnaden mellan skönlitterära böcker, där hon får hitta på vad hon vill, och faktaböcker, där hon behöver forska och ta reda på saker.

När hon berättar om hur hon får sina idéer, och att det främst är genom att lyssna, och ibland till och med tjuvlyssna på andra människor, utbryter fniss lite här och där. Sen säger hon att hon även får idéer genom att läsa tidningar och titta på nyhetsprogram. Hennes nya bok ”Taggad på insta” kom faktiskt till efter att hon hade läst en artikel i tidningen Kamratposten.

Ytterligare ett sätt att komma på vad man ska skriva om är att ta en händelse man varit med om själv, och sen lägga på lite fantasi. Boken ”Kaos i kanot” kom till på just det sättet, efter att Ann-Charlottes egen familj varit ute och paddlat.

Ann-Charlotte visar också bilder på hur illustratörer arbetar, innan hon avslutar med att dela med sig av sina bästa skrivtips. På tavlan får eleverna se en mask som vill ha ett äpple. Men mellan masken och äpplet finns en mur, ett hinder. ”Hur ska masken göra?” frågar hon och eleverna kommer med förslag. ”Krypa under?” säger någon. ”Klättra över?”, säger en annan. Ann-Charlotte nickar, bra förslag, finns det fler? Någon kommer på att masken kan ta hjälp av en fågel. ”Javisst! Eller om det är en supermask… så kanske den kan hämta en studsmatta och studsa över? Det är ju du som skriver som själv bestämmer lösningen!”

Hennes sista skrivtips är att försöka bestämma i förväg vem karaktären man ska skriva om är. ”Tänk att ni kan intervjua karaktären på låtsas, ta reda på vad den gillar och inte gillar. ” Hon visar ett exempel från serien Djurdoktorn som handlar om Linus. Linus gillar djur, lasagne, att läsa böcker och att spela saxofon. Linus gillar däremot inte sprutor, spindlar och saker som kan göra ont.

Adam Blickfeldt tycker om faktaböcker, gärna om älgar.
Adam Blickfeldt tycker om faktaböcker, gärna om älgar. Foto: Anna Pella.

Lektionen avslutas med frågor som eleverna förberett på förhand. Till exempel undrar klassen vad som är det bästa och svåraste med att vara författare. Ann-Charlotte ger samma svar på bägge frågorna. ”Att få hitta på!” Hon önskar eleverna lycka till när de nu ska börja skriva egna berättelser.

Adam och Malte får en egen pratstund med Ann-Charlotte innan det är dags för nästa klass att komma in. Adam berättar att hans favoritbok är ”Fakta om älgar”. Han har den hemma och undrar om Ann-Charlotte tänker skriva fler böcker om detta djur. Det har hon ingen plan på just nu säger hon, och returnerar frågan om Adam kanske ska skriva om älgar i den berättelse han ska skriva efter författarbesöket. Det ska han.

Maltes favoritböcker är serien om Tage på camping, han har läst alla fem böckerna, och gillar särskilt den som handlar om minigolf. Ann-Charlotte berättar att hon skriver en ny serie som heter Tyras husvagn och att den också utspelar sig på olika campingar. Hon ska absolut försöka få med minigolf i en Tyra-bok framöver.

Alla elever som läst tio böcker får ett märke med texten ”Jag är stark på läsning”.
Alla elever som läst tio böcker får ett märke med texten ”Jag är stark på läsning”.

Innan de säger hej då berättar Adam och Malte att de inte tänker bli författare när de blir stora. Malte drömmer istället om att bli taxichaufför och Adam vill köra glassbil. Ann-Charlotte säger att hon har velat bli författare så länge hon kan minnas, men att det tog 40 år innan hon kände sig redo.

”Jag är stark på läsning!” står det på anslagstavlan i Kollaskolans entré. Alla elever som har läst minst tio böcker får ett märke med ovanstående citat. Agnes Ivarsson är klass­pedagog för grundsärskoleklassen Blåmusslan 1-6 och arbetar även som skolbibliotekarie. Varje termin går hon och en kollega runt i alla klasser och berättar om nya böcker. I skolans lässatsning är syftet att hitta läsglädjen och öppna vägar till litteraturen för alla elever.

– Vi vet att läsning ger bättre ordförråd och ökad kunskap och förståelse för andra människor. Men läsning kan också bidra till att vi kopplar av och mår bra. Att läsa böcker är som att ge sig ut på en spännande resa och ger läsaren möjlighet att upptäcka äventyr. Böcker kan också bidra till bättre självkänsla. Ju mer man läser ju starkare blir man.

Efter författarbesöket ska Malte Gärdehed och hans skolkamrater skriva en egen berättelse.
Efter författarbesöket ska Malte Gärdehed och hans skolkamrater skriva en egen berättelse.

Dagens författarbesök är särskilt anordnat för eleverna i grundsärskolan.

– För våra elever i grundsärskolan är läsning extra viktigt, eftersom det är ett sätt att utveckla sin kommunikation för att kunna uttrycka sig, säga vad man vill och påverka sin vardag.

För att locka till läsning utgår hon ofta från elevernas intressen och styrkor. Till exempel med lättlästa faktaböcker med tillhörande arbetsmaterial där eleverna kan träna på läsförståelse. I hennes klass har man också högläsning varje dag vid fruktstunden och pratar om boken tillsammans. På fredagar får eleverna skriva om något de gjort under veckan. Många använder bildstöd, talsyntes eller andra hjälpmedel.

– Eleverna i grundsärskolan läser och skriver på många olika sätt, och ju fler alternativ vi kan erbjuda för att locka till detta, desto bättre.

Hennes kollegor på högstadiet arbetar mycket med högläsning i grupp och att skapa nyfikenhet och förförståelse med hjälp av bildstöd, samt att eleverna får förutspå vad som ska hända. De får också läsa tyst och sen återberätta, läsa tillsammans och lyssna efter ljud och leta efter bokstäver, liksom att skriva korta berättelser eller serier i rutor med eller utan bildstöd. Även här jobbar man med att hitta det som engagerar eleverna och deras intresseområden.

 width=

Genom att få träffa en författare vill Agnes ge eleverna ytterligare inspiration och efter dagens författarbesök ska de sätta igång med att skriva sin berättelse – enskilt eller i grupp. Tanken är också att läsa varandras berättelser.

– Att få träffa en författare på riktigt kan inspirera eleverna att läsa och skriva på ett helt nytt sätt. Det är ett mycket lustfyllt sätt att lära som kan ge en positiv spiral och bidra till en bättre självkänsla för våra elever.

Ann-Charlotte Ekensten. Foto: Anna Pella.
Ann-Charlotte Ekensten. Foto: Anna Pella.

Ann-Charlotte: Jag började skriva för min son och min dotter

Ålder: 48 år

Yrke: Författare skriver böcker på lättläst svenska, har bland annat gett ut serierna om Djurdoktorn, Tage på camping, Tyras husvagn, Emmas liv och många faktaböcker.

Familj: Barnen Malin, 12, och John, 14, samt maken Matti och en hund.

Bor: Kungsbacka

Favoritbok: Stora boken om sandvargen av Åsa Lind.

Inspiration: Jag började skriva barnböcker när min son skulle börja läsa eftersom jag saknade böcker om vanliga vardagsäventyr. Min dotter har Downs syndrom, en diagnos som ofta innebär utmaningar i både inlärning och språk, och hennes intresse för faktaböcker fick mig att även börja skriva fakta. Bokserien Emmas liv är också skriven med hennes framtid i åtanke.

Om att skriva lättläst: Jag är en språknörd! Jag älskar ord. När jag skriver böcker på lättläst svenska behöver jag verkligen gå i närkamp med orden. Jag brukar jämföra lättläst med poesi, det gäller att hitta de ord som är allra mest betydelsebärande.

Vill: Bidra till fler ingångar till läsning, så att fler ska få uppleva den glädje det kan föra med sig. Förutom att läsning behövs för att vara delaktig i samhället så är du aldrig helt ensam tillsammans med en bok.

Om att göra författarbesök: Det är en viktig del av mitt yrke och jag ser det som ett hedersuppdrag. Vid författarbesöken får jag ta del av elevernas tankar och idéer och kan inspirera till att både läsa och skriva.

Tips till föräldrar:  Sluta inte läsa högt även om ditt barn har börjat läsa själv, det är ett sätt att utveckla språket och vara nära och tillsammans.