Utebliven kundservice

Digitalt utanförskap. Hanne Kjöller har skrivit en bra krönika i DN om utebliven kundservice i samhället generellt. Det handlar inte direkt om vår LSS-grupp, men problemen hon tar upp finns även för oss.
1. Underbemanna
Hon skriver bland annat om tricket att underbemanna kundtjänsten så att väntetiden blir orimlig. Hon tar Ellevio som exempel dit vi stockholmare är kollektivt anslutna till. Hon skriver att ”företaget uppträder med ungefär samma monopolistiska affärsnonchalans som Televerket för 40 år sedan”. När man försöker ringa får man svaret ”det är många som ringer just nu”. Samma svar oavsett när du ringer på dagen!
2. Göm numret
Ett annat trick organisationer använder är att gömma det telefonnummer du kan ringa. Man hamnar i en robotchatt som tycker du ska titta på deras FAQ-frågor och svar, där ingen fråga passar mig. Så går du fram och tillbaka tills du blir arg och kopplar ur, när du inte får svar på det du skriver utan bara ”god dag yxskaft”. Innan du hamnade på chatten har du tvingats att logga in med BankID.
3. Kräv BankID
Det som gör mig speciellt upprörd är att det nu ofta krävs BankID för att komma fram till en kundsupport. Med det kravet utesluts cirka tre av Sveriges totalt drygt 10 miljoner invånare. En siffra man inte gärna sprider.
Cirka 30 000 av dessa är personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Och detta gör det extra besvärligt, för jag får inte hjälpa min son genom mitt BankID.
LÄS ÄVEN: Tänkte inte på det
”Bara att gå in på 1177”
Jag har försökt med 1177 ett antal gånger via chatt och mejl, men har fått ge upp varje gång då svaret är ”god dag yxskaft”. Inlevelse och vilja saknas helt! Om jag till exempel vill ha journalen från min sons besök på akuten med tillhörande kliniksupport får jag snällt ringa båda, och begära en journal på post, och får dessutom höra ”det är bara att gå in på 1177 och läsa”.
Vårdpersonalen har ingen aning om att det inte går, de blir väldigt överraskade, men skickar naturligtvis. Förutom min tid kostar det kliniken tid och pengar. Och det värsta är att informationen kommer först efter några dagar.
Kontanter går inte att använda
Samma problem gäller kontanter! Min son, och andra med medelsvår och grav IF, kan inte få bankkort, samt naturligtvis inte BankID, och således inte heller Swish, även om någon råkar ha en mobiltelefon. Notera dock att detta är korrekt, då förutsättningen för att du ska få kreditkort är att du förstår vad det innebär. Min son får kontanter av mig som god man. Problemet nu är att kontanter knappt kan användas i någon affär, fik, restaurang eller konditori.
Den lag som riksdagen röstade igenom om krav på kontanter blev tandlös. Det blev till och med värre, än före lagen. De flesta bankkontoren är nu nedlagda eftersom det räcker med bankomat, så kallade ”ombud”. Politiker försöker påstå att de blev ”lurade”, men det tror jag inte ett ögonblick på! De visste vad de röstade igenom.
Våra politiker vill ”digitalisera och förenkla” och struntar i att det digitala samhället lämnar många utanför. Så är deras verklighet med ”allas lika värde” och ”alla ska med”.
BankID-motståndare
Men, jag måste sluta med en solskenshistoria. Jag ringde min vårdcentral för att få min fjärde covidspruta. Först hänvisade de mig till appen ”alltid öppet”, men sedan kom ett telefonnummer att ringa. Naturligtvis som varande BankID-motståndare prövade jag att ringa, och kom fram direkt och fick förslag på lämplig plats, och bokades in, två dagar senare!