Blöjföretag nobbade funkisannonser – vill inte förknippas med sjukvård

En rad stora medieföretag hjälper Funkisbyrån att skapa ett ovanligt reklamjippo på internationella funktionshinderdagen den 3 december. Då väntas många annonsörer använda ”funkismodeller” i sin annonsering.
Alla gillar dock inte satsningen. Ett svenskt blöjföretag nobbade med motiveringen att man inte vill ”förknippas med sjukvård”.

Hur kom ni på att det behövs en ”Funkisannonsdag”?
– Det var bara en idé jag fick. Genom funkisannonsdagen kan företagen prova på att inkludera en funkismodell utan att riskera något. De får goodwill och dessutom kan de mäta effekten av annonsen, säger Lou Rehnlund, ansvarig för Funkisbyrån.

Vilken respons har ni fått?
– En del annonsörer har varit negativa, till exempel ett svenskt blöjföretag som svarade att ”vårt varumärke ska inte förknippas med sjukvård” när jag föreslog en liten barnmodell som har Downs syndrom.
– Andra tycker det är en bra idé, men det är för kort tid kvar att göra något bra på. De företag som vi haft kontakt med förut, i något annat sammanhang, är de mest positiva. De har redan sett vilka goda effekter det fått för dem och vill vara med igen.

Vilka annonsörer kommer att visa upp modeller med funktionsnedsättningar den här dagen?
– Det är hemligt till den 3 december, men titta i SvD, DN, Metro, Sydsvenskan och GP. Det kommer även att vara en del ladsortstidningar med.

Vilken betydelse tror du att det har?
– Jag tror att det kan riva barriären företagen har mot att inkludera funkismodeller, precis som vi sett hos företag som redan gjort det. Förhoppningsvis blir det samma banbrytande effekt som när Benetton hade med en svart modell på 80-talet. Det blev startskottet för en etnisk mångfald. Nu är det dags att vidga mångfaldsbegreppet så att alla får vara med.

Vad blir nästa steg?
– Vi kommer att mäta effekterna och berätta om det för företag. Det handlar om att förändra attityder. Vi har sett att det går att påverka, så vi hyser stort hopp, även om det kan tid.