Vart femte fel är Försäkringskassans – funkisföräldrar hålls ansvariga

Nu har det hänt igen. Försäkringskassan betalar felaktigt ut både omvårdnadsbidrag och assistansersättning till en förälder till ett barn med funktionsnedsättning.

Sedan skyller man felet på föräldern, och ställer återkrav.

Mer än vart femte fel beror på Försäkringskassan.

[Artikeln fortsätter efter rosa rutan med länkar.]

”Vi behöver förbättra rutinerna”

– Vi är inte nöjda med att det är så pass mycket felaktiga utbetalningar inom omvårdnadsbidraget, och vi beklagar att det drabbar enskilda. Vi behöver förbättra våra rutiner, säger Ulrika Wahlberg, områdeschef på Försäkringskassan, i en kommentar till HejaOlika.

Försäkringskassan står för 22 procent av felutbetalningarna

Det blir fel allt som oftast när Försäkringskassan handlägger assistansersättningen och omvårdnadsbidraget, men borde vara enkelt att undvika för en myndighet som har full kontroll över båda ersättningarna.

Problemet är välkänt sedan länge. Enligt Försäkringskassans årsredovisning för 2024 (sidan 135) orsakas hela 22 procent av de felaktiga utbetalningarnas belopp av omvårdnadsbidraget av Försäkringskassan själv. När det gäller felaktiga utbetalningar av assistansersättning orsakas 5 procent av beloppen av myndigheten själv. Ytterligare 18 procent orsakas av ”annan aktör”. Den enskilde har gjort fel i 77 procent.

Trots att det ska vara ”lätt att göra rätt” för den enskilde, blir det ändå den enskilde som blir ansvarig när Försäkringskassan gör fel.

Domstolarna godkänner Försäkringskassans slarv

Och domstolarna godkänner hanteringen. Senast i ett domslut i Kammarrätten i Stockholm den 2 september 2025, mål nr 3650-25.

En funkismamma döms att återbetala drygt 70 000 kronor som Försäkringskassan i strid med egna regler har betalat ut till henne.

Det var ju knappast någon hemlighet för Försäkringskassa att funkismamman fick både omvårdnadsbidrag och assistansersättning för sitt barn.

Försäkringskassan skriver i återkravsbeslutet att ”om ett barn får assistansersättning eller blir beviljad personlig assistans påverkas sannolikt rätten till omvårdnadsbidrag eller omvårdnadbidragets storlek”.

I beslutet skriver myndigheten också att

”Försäkringskassan har orsakat att du har fått ersättning som du inte hade rätt till genom att inte stoppa utbetalningen av omvårdnadsbidraget efter att beslut om assistansersättning togs”.

Mamman: Orimligt att jag ska förutse fel i Försäkringskassans handläggning

Funkismamman kämpade mot och förde fram att:

”det är orimligt att hon som saknar juridisk och administrativ expertis skulle kunna förutse eventuella fel i myndighetens handläggning. Försäkringskassan har brustit i sin informationsplikt på det sätt att de har en skyldighet att informera om hur olika bidrag och ersättningar påverkar varandra. Hon fick aldrig information om att beviljad assistansersättning skulle påverka hennes omvårdnadsbidrag vilket gör det omöjligt för henne att ha kunnat förhindra detta.”

För den enskilde tycks det vara lönlöst att protestera när Försäkringskassan gör den här typen av fel.

Försäkringskassan får i princip alltid rätt, med motivering att den enskilde ”skäligen borde ha insett” att Försäkringskassan gjorde fel när man betalade ut pengarna.

Ingen möjlighet till upprättelse

Fallet illustrerar hur ansvaret fördelas mellan myndighet och enskild vid felaktiga utbetalningar: Försäkringskassan kan medge misstag, men den enskilde blir ändå återbetalningsskyldig.

Detta godkänner domstolarna, och den enskilde lämnas utan reell möjlighet att få upprättelse.

HejaOlika har bett Försäkringskassan om en kommentar, och bland annat bett myndigheten förklara hur det det kommer sig att man inte kontrollerar att den enskilde inte redan har omvårdnadsbidrag alternativt assistansersättning. Det är ju uppenbart en situation då risken är mycket stor att det utbetalas för mycket ersättning, trots att det måste vara enkelt för myndigheten att undvika.

Försäkringskassan kommenterar

Ulrika Wahlberg, områdeschef på Försäkringskassan, kommenterar så här per e-post:

Vi är inte nöjda med att det är så pass mycket felaktiga utbetalningar inom omvårdnadsbidraget, och vi beklagar att det drabbar enskilda.

Under de senaste åren har vi både arbetat med kompetenshöjande åtgärder och utveckling av vårt it-stöd, för att minska utrymmet för manuella fel i handläggningen. Vi ser att vi behöver förbättra våra rutiner ännu mer. Det pågår just nu ett arbete för att mer metodiskt följa upp varför Försäkringskassan orsakar felaktiga utbetalningar. På så sätt får vi kunskap om var i handläggningen av återkrav det blir fel och vi kan sätta in åtgärder för att minska antalet fel.

Försäkringskassan har rutiner för att i samband med ansökan och beslut om assistansersättning kontrollera om omvårdnadsbidrag beviljats för barnet. Om omvårdnadsbidrag betalas ut utreder Försäkringskassan om beslutet om assistansersättning påverkar rätten till omvårdnadsbidrag. Samma behov av omvårdnad och tillsyn kan inte ingå i både assistansersättning och omvårdnadsbidrag.

Men trots att man får assistansersättning kan det finnas behov som inte täcks av personlig assistans som då fortsatt kan ligga till grund för omvårdnadsbidrag. Försäkringskassan behöver därför utreda varje ärende, vilket gör att vi inte med automatik kan säga att man inte har rätt till omvårdnadsbidrag för att man beviljas assistansersättning.

Som enskild har man långtgående krav på sig att betala tillbaka pengar som har betalats ut om man inte har rätt till dem. Det gäller även om man inte själv har orsakat den felaktiga utbetalningen. Därför är det viktigt att den som får en ersättning kontaktar Försäkringskassan när något förändras. Det är så man som enskild kan bidra till att en felaktig utbetalning inte genomförs.

Valter Bengtsson
Foto: Linnea Bengtsson.

Text av Valter Bengtsson

Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.