Habiliteket – skolan som tar barnen på allvar

På Habiliteket jobbar lärare, specialpedagoger, barnskötare, arbetsterapeuter, sjukgymnaster, logoped och fritidspedagog sida vid sida i arbetslag – allt för att barnen inte ska behöva åka mellan olika instanser för att få hjälp.

Förskolan och skolan vänder sig till barn med omfattande funktionsnedsättningar och gemensamt är att alla har rörelsehinder, talsvårigheter, synnedsättning och många har även epilepsi.

Dess­utom finns alla hjälpmedel som barnen behöver på skolan och personalen hjälper dem att prova ut och ställa in nya hjälpmedel vid behov.

– Vi är bäst i Sverige på att stå, säger en stolt grundare Pia Winnberg Lindqvist som berättar för oss om skolan där man fyller dagarna med rörliga aktiviteter, träning och värdig skola för barnen som ofta glöms bort i den vanliga skolvärlden.

Nordost om Stockholm

Habiliteket ligger i Täby, nordost om Stockholm, och där träffar vi bland annat 15-åriga Natalie Kettunen.

Redan som tvååring började hon i Habilitekets förskola och sedan dess har hon varit en av de ungdomar som sett till att skolan utvecklats och gått från enbart förskola till att bli även låg-, mellan- och högstadieskola.

– Vi såg att det fanns ett behov att erbjuda vår verksamhet för barnen även efter förskolan, säger Pia Winnberg-Lindqvist.

– Det viktigaste har varit kontinuiteten och det faktum att alla hennes viktiga kontakter arbetar i team på skolan, säger Natalies mamma Erja Kettunen.


På Habiliteket har Natalie Kettunen funnit en grundtrygghet i tillvaron.

Sommarfritids

När vi besöker skolan har sommarfritids dragit igång, för bara några dagar sedan hade man skolavslutning och nu är man ute på skolgården och leker ”Björ­nen sover”.

Alla kan vara med och eleverna har roligt tillsammans.

– Natalie har fått en grundtrygghet på Habiliteket som varit väldigt värdefull. Hon har sina kompisar där och även om man under tiden bytt lokaler och personal, så har man alltid varit väldigt noggrann med att se till att förändringarna fungerar för barnen och ungdomarna. Sättet att arbeta i team göra att Natalie känner sig trygg och hon får hjälp med alla sina hjälpmedel på skolan, säger Erja.

Nu är det snart dags för Natalie att gå vidare till gymnasiet och bekymrar hennes föräldrar.

– Då släpper Habiliteket ansvaret och hon ska börja ha sina kontakter mer utspritt hos habiliteringen. Självklart oroar vi oss för att de inte ska ha lika bra koll på hennes behov och att hon kommer få sämre hjälp eftersom arbetsterapeuter, logopeder och lärare inte längre samarbetar. Och vi föräldrar måste hålla i fler kon­takter och kommer antagligen att själva behöva vara mycket mer pådrivande, säger Erja.
 


15-åriga Agnes Cederlöf har precis firat sin födelsedag med tårta. Nu är hela gänget ute och leker björnen sover.

Assistans dygnet runt

Dessutom kommer Natalie behöva assistans dygnet runt. Idag har hon personlig assistans när hon inte går på Habiliteket, den kommer behöva utökas även till när hon är på skolan.

– Vem vet, alla kontakter och nya lösningar kanske kommer fungera utmärkt. Men jag känner mig väldigt orolig, säger Erja, som önskar att hennes dotter kunde få gå kvar på Habiliteket även när hon börjar gymnasiet.