Nödstoppa återkrav nu! Starka reaktioner på ISF-larm om rättsliga brister

De flesta återkrav från Försäkringskassan har rättsliga brister. Det visar en genomgång av Inspektionen för socialförsäkringen.
Nu kräver Miljöpartiet och flera andra aktörer omedelbart stopp för återkrav. Även Socialdemokraterna kräver åtgärder för att skydda enskilda från rättsosäkra återkrav.
Brister i 6 av 10 fall
ISF har granskat sjukpenning och föräldrapenning, men bedömer att samma brister finns inom fler ersättningar, däribland assistansersättning.
[Artikeln fortsätter efter rosa rutan med länkar.]
Fler artiklar om Försäkringskassans återkrav:
- Försäkringskassans återkrav: Otydliga. Slarviga. Ologiska. Och olika (12 nov 2025)
- Försäkringskassan försöker stilla stormen – ”gör det som behövs” (11 nov 2025)
- Malin Danielsson om felaktiga återkrav: Försäkringskassan måste ta kritiken på allvar (11 nov 2025)
- ”Katastrofala konsekvenser” – V kräver stopp för återkrav (11 nov 2025)
- Ministern är tyst – trots allvarliga fel i återkrav och statistik (10 nov 2025)
- Raseri mot fel i återkrav och statistik: ”Förstör människors liv” (10 nov 2025)
- Nödstopp för återkrav nu! Starka reaktioner på ISF-larm om rättsliga brister (9 nov 2025)
- ISF: Försäkringskassan mörkar egna fel. Enskilda får skulden (8 nov 2025)
- En funkismammas kamp mot Försäkringskassan kan bli vägledande för alla återkrav (20 okt 2025)
- Vänsterpartiet kräver att alla återkrav inom assistans och socialförsäkring pausas (25 sept 2025)
- Vart femte fel är Försäkringskassans – funkisföräldrar hålls ansvariga (16 sept 2025)
- ”Återkravsprocesserna kostar mer än vad staten driver in” (24 juni 2025)
- Fler artiklar om Försäkringskassans återkrav
ISF anklagar också Försäkringskassan för missvisande statistik, genom att redovisa för liten andel fel som orsakas av Försäkringskassan.
59 procent av 200 granskade ärenden inom sjukpenning och föräldrapenning har rättsliga brister, konstaterar ISF.
Det spelar ingen roll om det är enkla eller komplexa ärenden – bristerna finns överallt.
Troligen finns samma brister inom andra ersättningar
Det finns skäl att anta att bristerna också finns i återkrav av andra förmåner än sjukpenning och föräldrapenning, framförallt när det gäller återbetalningsskyldighet och eftergift, skriver ISF i rapporten.
Dessa moment handläggs av återkravshandläggarna på återkravsenheterna som handlägger återkrav av nästan alla slags förmåner.
Vidare skriver ISF att man tror att det också finns brister i handläggningen av det första bedömningssteget, det vill säga att utbetalningen varit felaktig, när det gäller andra förmåner än föräldrapenning och sjukpenning.
”Skälet till detta är att vi har granskat två olika förmåner med olika förmånsvillkor, men där vi ändå ser liknande brister. Gemensamt för bristerna inom både sjukpenning och föräldrapenning är förenklat uttryckt att handläggarna brister i att bedöma och motivera att utbetalningen har varit felaktig. Det finns därför anledning att tro att liknande brister även finns i återkrav av andra förmåner”, skriver ISF.
”Försäkringskassans statistik är missvisande”
ISF betonar vikten av att Försäkringskassans statistik om vem som har orsakat den felaktiga utbetalningen är korrekt.
”Vår granskning visar att Försäkringskassans statistik över vem som har orsakat den felaktiga utbetalningen är missvisande. Den utgår från förmånshandläggarens bedömning av vem som orsakat felet, i stället för Försäkringskassans faktiska ställningstagande i återkravsbeslutet. Utifrån vår granskning är andelen felaktiga utbetalningar som myndigheten har orsakat högre än vad Försäkringskassan redovisar i sin officiella statistik.”
Krävs på pengar utan grund
Enligt ISF innebär bristerna att enskilda riskerar att krävas på pengar utan grund.
”Beslut om återkrav behöver hålla hög rättslig kvalitet, eftersom de kan få stora konsekvenser för enskilda”, skriver ISF i rapporten ”Rättsliga brister i återkrav? En granskning av Försäkringskassans återkravshandläggning av sjukpenning och föräldrapenning” ISF Rapport 2025:8.
ISF:s granskning visar särskilt många brister när det gäller bedömningen om det har skett en felaktig utbetalning.
– Att konstatera att den enskilde har fått en felaktig utbetalning är den första och avgörande bedömningen som Försäkringskassan ska göra i ett återkrav. När Försäkringskassan brister i den bedömningen riskerar myndigheten att ställa återkrav som den inte har grund för, säger Linda Capretti, projektledare för rapporten.
Tydliga motiveringar saknas ofta
I 54 procent av alla ärenden saknas en tydlig motivering till varför en utbetalning bedömts som felaktig, eller vad den enskilde påstås ha gjort för fel.
– När en motivering saknas blir det svårt för den enskilde att förstå beslutet, och därmed också ta ställning till om det finns skäl att invända mot eller överklaga det, säger Linda Capretti.
ISF anser att Försäkringskassans behöver bli bättre på att tillämpa reglerna för när en person borde ha insett att utbetalningen var felaktig (”bör anses ha handlat i ond tro”), och när det kan finnas särskilda skäl att låta bli att kräva tillbaka pengar (eftergift).
Eftersom det finns ett stort bedömningsutrymme i reglerna behöver Försäkringskassan göra individuella bedömningar.
– Men i stället för att göra individuella bedömningar så förenklar och schabloniserar Försäkringskassan bedömningarna. Motiveringarna är kortfattade och Försäkringskassan tar upp få saker av vad som har hänt i ärendet. Enskilda riskerar därmed att bli återbetalningsskyldiga trots att Försäkringskassans bedömning är bristfällig, säger Linda Capretti.
Nya sanktionsavgifter ökar riskerna
ISF varnar för att bristerna blir ännu allvarligare om regeringens planer på nya sanktionsavgifter förverkligas, vilket kan ske redan 1 juli 2026. Förslaget är att avgiften ska vara upp till 25 procent av det återkrävde beloppet.
Detta ökar betydelsen av att återkraven är tydliga och rättssäkra, så att den enskilde förstår varför kravet ställts, betonar ISF.
– Det är viktigt att Försäkringskassan arbetar aktivt med att förbättra den rättsliga kvaliteten i sina återkrav. Ett återkrav kan få stora konsekvenser för enskildas ekonomi och livssituation, och dessa konsekvenser kan bli mer omfattande om regeringens lagförslag om administrativa sanktionsavgifter blir verklighet, säger Sofie Cedstrand, projektansvarig chef på ISF.
Centerpartiet kräver stopp för återkrav
– Granskningen handlar visserligen om sjukpenning och föräldrapenning, men eftersom den övergripande slutsatsen är att den rättsliga kvaliteten är bristfällig inom Försäkringskassan så gäller det med all sannolikhet även återkraven inom personlig assistans, säger Christofer Bergenblock (C).

– Jag har tidigare lyft återkravet på Maria Andersson i Karlsborg som ett exempel på hur rättsosäkert Försäkringskassans agerande är idag, men regeringen har hittills inte varit beredd att agera. Centerpartiet har tidigare krävt att regeringen måste göra ett nödstopp för återkrav inom personlig assistans när det inte handlar om fusk eller kriminalitet och det står vi fast vid.
– Det kan inte vara rimligt att enskilda personer som är i behov av assistans hela tiden lever under risken att råka ut för retroaktiva återkrav när man försökt att göra allting rätt. Regeringen måste gå till botten med den rådande situationen och kunna garantera en rättssäker hantering ifrån Försäkringskassans sida. Så här kan det inte få fortsätta, säger Bergenblock.
Socialdemokraterna: Förebygg återkrav mot enskilda
– Det är en viktig rapport från ISF, säger Agneta Nilsson, ledamot i socialutskottet och talesperson för Socialdemokraterna.
– Bristfälligt underbyggda återkrav drabbar den enskilda individen som till och med kan visa sig vara oskyldig. Regeringens krav på att upptäcka felaktiga utbetalningar måste också följas av att resurserna hos Försäkringskassan räcker till.

– När krav och resurser inte följs åt blir risken det som rapporten visar på. Det behövs istället ett förebyggande och stödjande arbete för att ge den enskild individen en chans att lämna in rätt uppgifter och slippa återkrav.
– Statens servicecenter som regeringen lägger ner [på många orter] i hela landet har just varit ett sådant stöd. När nu även denna hjälp försvinner är risken större för fler felaktiga utbetalningar och återkrav framöver, säger Agneta Nilsson(S).
(Enligt Statens servicecenter stängs cirka 35 servicekontor, men kontor finns fortfarande kvar på fler än 100 orter.)
Miljöpartiet: Stoppa återkrav omedelbart
Miljöpartiets talesperson i funktionshinderfrågor Nils Seye Larsen kommenterar ISF-rapporten:
– Vi måste få ett omedelbart stopp på återkraven inom personlig assistans! Det som framkommer i rapporten är anmärkningsvärt, att det finns rättsliga brister i 59 % av alla granskade ärenden.
– Även om granskningen rörde Försäkringskassans återkrav inom sjukpenning och föräldrapenning så är risken stor att samma strukturella brist återfinns inom återkravsärenden som gäller personlig assistans.

– Konsekvenserna för den enskilde är förödande, det rör sig ofta om miljonbelopp. Trots att inget uppsåtligt fel begåtts. Dessutom har JO varit alltmer kritiska till hur myndigheter och nämnder brister i deras beslut om LSS – för att de inte förstår innebörden av att det är en rättighetslagstiftning. En av de saker som JO nämnt som exempel är just termen ”väsentligt ändrade förhållanden”, något som ofta förekommer inom Försäkringskassans återkrav inom personlig assistans”, säger Nils Seye Larsen (MP).
Vårdföretagarna vill nödstoppa återkrav tills bristerna har rättats
– Det är anmärkningsvärd stark kritik från ISF mot Försäkringskassan, säger Patrik Silverudd i en kommentar.
– När en majoritet av granskade ärenden har rättsliga brister är något mycket allvarligt fel i systemet. Ändamålet får inte helga medlen. Rättssäkerhet är ett av de viktigaste fundamenten i ett demokratiskt samhälle. Om våra myndigheter ruckar på detta skadas förtroendet för hela samhällsapparaten.

Patrik Silverudd menar att regeringen nu måste ge Försäkringskassan i uppdrag att se över sina återkravsprocesser inom alla områden, inte minst inom personlig assistans.
– Det nödstopp som bland annat IfA, Intressegruppen för assistansberättigade, har föreslagit kan vara ett sätt att skynda på en helt nödvändig process, säger Patrik Silverudd.
Fler artiklar om återkrav

Text av Valter Bengtsson
Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.




