Maria älskar att tipsa om rätt hjälpmedel
När Etac startade sin webbshop lockade man med möjligheten att ”Fråga Maria” om hjälpmedel. Frågelådan blev genast populär och genom åren har det kommit massor av frågor och önskemål.
Och alla har de fått svar av Maria Amnell, utbildningsledare på Etac, arbetsterapeut, och föreläsare på Leva & Fungera.
Maria Amnell gillar verkligen sitt jobb. Och i hjälpmedelsvärlden har hon jobbat sedan hon utbildade sig till arbetsterapeut på 70-talet.
Hon har koll på både fördelar och nackdelar med det svenska systemet för hjälpmedel.
– Det är bättre och mer generöst i Sverige än i många andra länder, men sedan varierar det mellan olika landsting. Hjälpmedel som man får förskrivet på ett ställe får man inte på andra.
Som erfaren arbetsterapeut ser hon också ett behov av mer utbildning om hjälpmedel.
– Av en konstig anledning har man nedprioriterat hjälpmedel på utbildningarna för arbetsterapeuter och fysioterapeuter. Det där får ni lära er av kollegorna när ni kommer ut, verkar man tycka. Det blir absurt när man har förskrivningsrätt från dag ett.
Att man sparar in på utbildningen om hjälpmedel är inte så smart tycker Maria.
– Alla vill hålla nere kostnader, men sällan tittar man på totalkostnaden. Man glömmer också alla de kostnader man slipper för att vi har hjälpmedel. Alla ser bara på sin egen budget, ingen ser den övergripande. Om man inte får sin rullstol och duschstol efter en stroke kan man bli totalt hjälplös. Många gissar att hjälpmedelskostnaden är 20 procent i vården medan den i verkligheten är 1–2 procent.
Det kommer många nya, avancerade hjälpmedel. Men systemet för förskrivning av hjälpmedel var mer generöst förr i tiden, menar Maria som är kritisk.
– Vad kostar det om en äldre faller och bryter benet? Och om de inte får de hjälpmedel de behöver efteråt, eller före så att de inte trillar. 1500 äldre avlider till följd av fallolyckor i hemmet varje år, men det får inga rubriker.
Förklaringen till dagens problem är ofta okunskap.
– Det leder till att hjälpmedel ibland inte förskrivs, eller att man inte väljer rätt hjälpmedel för de som behöver dem. Vet man inte om vad som finns kan man inte heller föreslå det. Visst, det finns en uppsjö av hjälpmedel och ingen kan ha kunskap om allt, men om man jobbar inom ett visst område borde man fördjupa sig inom det. Nu ligger det, konstigt nog, ofta på företagen att utbilda förskrivarna.
– Arbetsterapeuterna och fysioterapeuterna är underbara och gör ”allt” för sina brukare. De har väldigt breda uppgifter och gör verkligen så gott de kan, men har man inte utbildningen och kunskapen om hjälpmedel så har man inte.
För att få ett hjälpmedel förskrivet, och slippa betala för det själv, ska det finnas med i landstingets eller regionens sortiment, vilket baseras på de upphandlingar som gjorts.
– Produkterna från oss på Etac uppfyller alla de medicintekniska direktiven, men det är upp till varje landsting att bestämma om de ska ingå i deras urval.
– Landstingen kan bevilja produkter utanför det upphandlade sortimentet, om man kan påvisa att behoven inte uppfylls av det som finns på listan, men att det finns en produkt utanför listan som gör det.
Upphandlingarna har en baksida. Lägsta pris vinner oftast om minimikraven är uppfyllda – och det man betalar för, det får man.
– Men upphandlingarna har blivit allt bättre. I början kunde kraven vara ganska godtyckliga men nu har man blivit allt bättre kravställare.
En annan baksida är att upphandlingarna bromsar innovationer. Eller till och med dödar dem.
– Det är trögt att få in nyheter i det upphandlade sortimentet. Helt nya saker går inte att få in i upphandlingar, de måste först bli så kända att de kommer med i upphandlingskraven.
– Detta är något vi tar upp i en föreläsning på Leva & Fungera. Det hade varit intressant om upphandlingarna kunde vara mer behovsorienterade än dagens produktorienterade.
Maria kommer både att finnas i Etacs monter för att svara på frågor, och hålla olika föreläsningar under mässans tre dagar.
Vilka frågor och önskemål brukar du få på mässorna?
– Många vill veta hur olika hjälpmedel fungerar. En del vill ha hjälp med att fixa inställningarna på sin egen rullstol.
– Ibland kommer besökare med riktigt bra idéer. Men det är inte alltid man kan ha alla bra funktioner på en och samma produkt, utan man måste prioritera och välja.
– Vi som jobbar i montern är på hugget för att entusiasmera besökarna och visa funktionerna. Många får se produkter de inte visste fanns. En del har kritiska synpunkter eller önskemål, och då är det bra att vi även har folk från produktutvecklingen på plats.
Kan du ge några tips om hur man som enskild användare eller anhörig enklast hittar rätt hjälpmedel?
– Mässor är ett ypperligt tillfälle att orientera sig, och kunna jämföra produkter för att se vad som passar bäst.
Mera fakta
Har koll på frågelådan varje dag – även på semestern
För Maria handlar det inte om att ge goda råd bara när hon träffar folk på mässor som Leva & Fungera. Det är hon som döljer sig bakom frågelådan ”Fråga Maria” i Etacs webbshop.
Webbshopen startades för några år sedan då många av Etacs småprodukter försvann ur det upphandlade sortimentet. Dessa produkter behövde därför lyftas fram mer på webben.
– De som ansvarade för att bygga upp webb-butiken ville att jag skulle svara på frågor, berättar Maria.
Tipsar även om konkurrenternas produkter
Frågelådan har varit uppskattat, Maria får ofta tackmejl tillbaka när hon gett goda råd.
– Det är inte alltid jag kan ge ett adekvat svar, men i så fall talar jag alltid om vart man kan vända sig.
– Om inte vi på Etac kan uppfylla behoven rekommenderar jag även konkurrenternas hemsidor.
– Jag tittar efter nya frågor varje dag, även under min semester. Det är kul att att ha kontakt med människor som använder produkterna, det är något jag brinner för, och att kunna lösa problem, säger Maria Amnell.