Tusentals speciallärare saknas. Nu vill regeringen göra om utbildningen

Regeringen tillsätter en utredning som redan nästa sommar ska föreslå en ny speciallärarutbildning.
– Vi behöver tusentals speciallärare, säger Lotta Edholm (L), gymnasie-, högskole-, och forskningsminister.
Inte minst behövs detta inom anpassade skolan, där bristen är allra störst.
LÄS ÄVEN:
Elever i behov av stöd tas ur klassen – så vill regeringen göra om skolan (12 sept 2025)
Lärarkris i anpassade skolor: Behörighet rasar till 13% (januari 2025)
”Otroligt dåligt för elever i anpassade skolan”
Videointervju med Lotta Edholm i samband med att utredningsdirektiven presenterades 27 oktober 2025:
Ny utbildning med mer praktisk – mindre teori
Utredaren Eva Durhan ska fram till 16 juni 2026 undersöka hur dagens utbildningar till speciallärare och specialpedagog kan ersättas av en ny, mer flexibel, utbildning.
Den nya utbildning ska göra det möjligt att förbättra stödet till elever som behöver det, och att sätta in stödet tidigare.
– Innehållet i den nya utbildningen måste bättre förbereda för ett arbete i klassrummet. Till exempel behöver de delar som har ett alltför teoretiskt och abstrakt innehåll tas bort, säger Lotta Edholm.
80 procent fler behöver påbörja speciallärarutbildning
Under åren 2024–2038 beräknas examinationen av speciallärare uppgå till nästan 5 600 personer. Samtidigt är prognosen att det behövs 7 600 speciallärare i grundskolan och gymnasieskolan under samma period.
Enligt Lärarprognos 2024 från Skolverket behöver antalet som påbörjar en speciallärarutbildning öka med mer än 80 procent under perioden 2024–2038 för att täcka behovet av speciallärare.
Regeringen bedömer att behovet av specialpedagogisk kompetens kan bli ännu större än vad nuvarande prognoser visar. För att fler elever ska nå utbildningsmålen behöver insatser kunna sättas in tidigt, både i form av kortvariga stödåtgärder och mer varaktigt särskilt stöd, heter det i utredningens direktiv.
Tidiga stödinsatser, särskilt i förskoleklass och lågstadiet och i synnerhet inom läs- och skrivinlärning samt matematikutveckling, är viktiga för elevernas framtida lärande, betonar regeringen.
LÄS ÄVEN:
Försenades 5 år – nu har även anpassad grundskola stödgaranti
Lärarkrisen är störst i anpassade skolan
Bristen på speciallärare är mest skriande inom anpassade grundskolan och anpassade gymnasiet.
Inom anpassade grundskolan och anpassade gymnasieskolan är endast 14 respektive 16 procent av lärarna behöriga.
– I anpassade skolan är situationen mycket sämre. De flesta som utbildar i anpassade grundskolan och anpassade gymnasiet är visserligen utbildade lärare, men de saknar speciallärarutbildningen som egentligen krävs för att undervisa i anpassade skolan. Det är naturligtvis otroligt dåligt för eleverna, säger Lotta Edholm.
Antalet elever i anpassad skola ökar

Text av Valter Bengtsson
Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.




