Veronica Hedenmark: Absurt att behöva vänta tio månader på rullstol

Att skicka SMS med ögonen. Öppna fönster med IR-dosa. Det var två av de innovationer som gladde Veronica Hedenmark när hon invigningstalade på ID-dagarna på onsdagen.
Men hon var inte glad över att behöva vänta 10 månader på att få en ny rullstol.

Men Veronica var också kritisk. Hon undrade varför det var så få medarbetare från Försäkringskassan och så få politiker på plats på denna mässa som fokuserar på it-baserade hjälpmedel.
Trots att Veronica är både känd och handlingskraftig har hon själv stora problem med att få rätt hjälpmedel.

När hon nu ska byta rullstol räknar hon med att det tar hela tio månader för hela processen att bli klar.
– Jag har haft permobil i 15 år och vet exakt vad jag behöver. I juni månad tog jag kontakt med Hjälpmedelscentralen men jag kommer inte att få en ny rullstol förrän tidigast i april nästa år!

– Det är absurt att behöva vänta så länge på att få beställa något som jag redan vet att jag behöver, sa Veronica.

SJ och Ticnet var andra som ”hängdes ut” av Veronica i sitt invigningstal.
-Vi har stora bokningssystem runt om i samhället, men det går inte ens att boka en rullstolsplats hos SJ, eller en biobiljett hos SF, eller en konsertbiljett i Globen, sa Veronica.

Det måste bli enklare för föräldrar att beställa hjälpmedel till sina barn, sa Veronica Hedenmark.

Yngre barn och gamla är de två grupper som Veronica allra helst vill se snabba förbättringar för.
Hon menar att datateken borde driva utvecklingen framåt på ett helt annat sätt än idag och att föräldrar enklare ska kunna beställa hjälpmedel åt sina barn.

– Självklart ska datateken ha en aktiv, uppsökande roll och förse barn med både kommunikationsprogram och lekprogram. Barn med funktionshinder har också rätt till sin lek, rätt att få stimulans och hjälp att ta till sig information och hjälp att strukturera information, sa Veronica Hedenmark.

Här är Veronicas egen webbsajt
www.veronica.se