”Vidrigt vara utlämnad till enskilda förares välvilja”

Rampkaoset i kollektivtrafiken i Göteborg fortsätter.
Sommaren 2023 lovade Göteborgs Spårvägar att lösa problemen.
Nu rapporterar Anders Westgerd, vd på assistanskooperativet GIL, att Västtrafik backar från löftena; förarna har ingen skyldighet att hjälpa till med ramperna.

LÄS ÄVEN: 
Rampkaos utan slut – resenär med rullstol lämnas kvar

”Chauffören har ingen skyldighet hjälpa till”

– När GIL i februari besökte Västtrafiks huvudkontor meddelade avdelningschefen att föraren i nuvarande avtal inte har någon skyldighet att hjälpa till med ramperna. Det är alltså en enskild persons välvilja som avgör om jag kan ta spårvagnen, eller inte, säger Anders Westgerd.

– Mina rättigheter är bara luftslott. Det är vidrigt.

Strider mot augusti månads löfte

Västtrafiks besked nu i februari 2024 går på tvärs med Göteborgs Spårvägars besked till HejaOlika i augusti 2023.

Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs Spårvägar, uppgav då att instruktionen till förarna är att om någon trycker på rampknappen ska ramp fällas ut. Fungerar inte den automatiska rampen ska den manuella rampen användas.

Han sa vidare: ”Om det kommer till vår kännedom att en förare ej fällt ut ramp eller lagt ut manuell ramp, trots att rampknappen tryckts in på hållplats, genomförs ett förtydligande samtal med föraren om vår ramppolicy. Samtalet genomförs av förarens gruppchef.”

Måste stå upp för att ”alla ska kunna åka kollektivt”

Anders Westgerd är mycket besviken på det som hänt:

– Nu måste Västtrafik se till att ändra på den diskriminerande rutinen att chaufförer inte har någon skyldighet att hjälpa till mer ramperna. Stora aktörer som Göteborgs stad, regionen och Västtrafik måste genom handlande visa vilken syn man har på människor med funktionsnedsättningar. Att säga att alla ska kunna åka kollektivt men sedan inte stå upp för oss…, säger Anders Westgerd.

Valter Bengtsson
Foto: Linnea Bengtsson.

Text av Valter Bengtsson

Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.