LSS-skolan 2016: Domars betydelse som vägledning

LSS-skolan 2016: Domars betydelse som vägledning

Kommuner och Försäkringskassan åberopar inte sällan domar för att ge tyngd åt ett avslag på ansökan om LSS-insats. Detta trots att förhållandena inte är jämförbara. När är domarna vägledande – egentligen?

LSS-skolan 2016: Hur ska lagen tolkas?

Utgångspunkten med LSS-skolan här på HejaOlika är att visa att lagen inte alls är otydlig! För att förstå lagens mål måste man dock gå tillbaka till LSS-propositionen.

LSS-skolan 2016: LSS allmänna principer

LSS-skolan 2016: LSS allmänna principer

Lektion 16 av LSS-skolan handlar om de allmänna principerna i funktionshinderspolitiken. Hur klarar Sverige av att leva upp till sådana principer som rätten till fri rörlighet, utbildning, arbete och hälsa?

LSS-skolan lektion 14: Kontinuitet

LSS-skolan lektion 14: Kontinuitet

En grundbult i LSS är principen om kontinuitet, för att den enskilde ska känna trygghet i stödet. Men både kommuner och Försäkringskassan misshandlar principen genom att göra ständiga omprövningar, trots att behoven ofta inte har förändrats.

LSS-skolan lektion 13: Självbestämmande

LSS-skolan lektion 13: Självbestämmande

Hur ska jag utöva mitt självbestämmande, när jag är beroende av andra för att vardagen ska fungera? Hur påverkar jag utformning av olika insatser i LSS som bostad med särskild service, daglig verksamhet och korttidsvistelse? Om detta handlar LSS-skolans lektion 13.

LSS-skolan lektion 12: Jämlikhet

LSS-skolan lektion 12: Jämlikhet

Mycket har hänt de senaste 20 åren med LSS, lagen om stöd och service. Mycket har förändrats till det bättre. Men har personer med funktionsnedsättning uppnått den jämlikhet med övriga samhället som lagen talar om? Den frågan ger Harald Strand svar på i denna lektion 12 av LSS-skolan.

LSS-skolan lektion 11: Grundläggande principer

LSS-skolan lektion 11: Grundläggande principer

Goda levnadsvillkor och ”att leva som andra” är grundläggande i LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. I lektion 11 av LSS-skolan förklarar Harald Strand varför dessa principer inte kan bytas ut mot socialtjänstlagens mål om skälig levnadsnivå.

LSS-skolan lektion 9: Avgifter

LSS-skolan lektion 9: Avgifter

Äntligen, vår populära LSS-skola är tillbaka! På grund av omgörningen av vår webbplats blev det ett litet längre uppehåll efter föregående lektion. Men nu är det dags för lektion 9, där Harald Strand går igenom paragraferna 18 – 21 som har stor betydelse för avgifter, ekonomi och levnadsstandard.

LSS-skolan lektion 8: Kommunens särskilda ansvar

LSS-skolan lektion 8: Kommunens särskilda ansvar

Lektion 8 av LSS-skolan handlar om kommunernas särskilt stora ansvar för alla sina kommuninvånare. Det åligger kommunen att ansvara för service och omvårdnad för personer som tillhör en personkrets i LSS.