Börsnoterad assistans får återkrav på 26 miljoner
Livsanda Care AB och Libra Assistans AB har fått återkrav på 26,8 miljoner kronor assistansersättning.
Verksamheterna ingår i börsnoterade Hedera Group, som på torsdagen meddelade att man bestrider återkraven.
”Har säkerställt att regler följts”
– Våra assistansbolag är välskötta och har noggrant utarbetade kvalitetsprocesser. Vi går löpande igenom samtliga kunder, där vi säkerställer att vår leverans sköts i enlighet med Försäkringskassans beslut och regler. Att vi trots detta arbete blir föremål för ovan återkrav menar jag tyder på en rättsosäkerhet, säger Johan Sandström, vd för Hedera Group AB.
Försäkringskassan kräver dotterbolagen Livsanda Care och Libra Assistans på 8,4 miljoner respektive 18,4 miljoner kronor.
Rättsprocess väntas pågå 3–5 år
Återkraven överklagas till förvaltningsrätten, eftersom bolagen anser att de är grundlösa, och bolagen räknar med att rättsprocessen kan ta 3–5 år.
I ett pressmeddelande uppger Hedera Group att Försäkringskassan anser att två berörda assistansanvändare inte har haft rätt till ersättning. Bolagen hävdar att assistansen har utförts enligt Försäkringskassans riktlinjer och beslut.