Nyheter

De fick besökarna att stanna upp


Denna artikel handlar om


Innehåll från NKA
Att vara anhörig

NYTT: Enkät om att vara anhörig under covid-19
Nya webbinarier om anhörigfrågor
Leva Livet – medan det pågår
Föräldrastöd: från kaos till struktur
Fler tips på NKA:s egen temasida




Höghammarskolan showade på Ett Bra Liv.

 

Eleverna på Höghammar­skolan vill visa att även särskolan kan underhålla med samma kvalitet som de estetiska linjerna på andra gymnasieskolor.

Eleverna på Höghammar­skolan vill visa att även särskolan kan underhålla med samma kvalitet som de estetiska linjerna på andra gymnasieskolor.

– Det är roligt att skriva texter och jag har lärt mig hantera mina svårigheter, säger 19-årige Alexander Lindholm.

Esteteleverna från Höghammarskolan i Bollnäs besökte mässan Ett Bra Liv i Älvsjö i september och uppträdde på Föräldrakraftscenen. Under de tre dagarna fanns många intressanta föreläsare på plats, men en av de mest spännande arrangemangen var när Höghammar­skolan visade delar ur sin show ”Jag”.

Projektet startade med att eleverna skrev texter på temat ”religion och tro”.

– Det blev en massa fina texter om tro, att hitta sig själv och att bli missförstådd, berättar Alicja Rowinska, lärare på estetlinjen.

Lärare och elever satte sedan tillsammans ihop en hel pjäs som bygger på texterna, musik och teater. Pjäsen har visats i Bollnäs och man har även fått hjälp av Johan Söderberg, som redigerat musikvideos åt Madonna och Robyn, att producera en musikvideo till låten ”Leva mitt liv”.

– Johan Söderberg är pappa till en av eleverna på skolan och vi är jätteglada att han har engagerat sig i musikvideon, säger Anders Skogh, musiklärare.
 


Lidelsefullt. Saari Nord och Albin Högare drar igång hela showen med ett musikframträdande.
 

Videon har setts av uppåt 4 000 personer på videosajten Youtube och eleverna är själva väldigt glada av den erfarenhet de fått på skolan.

– Jag gillar musik och teater väldigt mycket. Min dröm är att bli hårdrocksmusiker och nu vill jag komma igång med skolans hårdrocksband. Tidigare stammade jag mycket och ville inte prata på scenen, men mitt självförtroende har höjts och jag stammar inte när jag är på scenen, berättar 18-årige Johan Back som spelar en av huvudrollerna i ”Jag”.

Snyggt sminkad

Han har dessutom sett till att han får ha en snygg sminkning i pjäsen, precis som killarna i bandet Kiss.

– Det är ett minne för livet, säger 18-åriga Louisa Frost och fortsätter:

– Det är roligt att skriva texter. När jag gick på mellanstadiet var min bästa dag fredagar. Då hade vi drama och jag tyckte det var jättekul. Annars var jag en ensamvarg. Nu när vi spelar teater och utvecklas på skolan har det blivit enklare att umgås, säger hon.

Pjäsen ”Jag” är en gripande och djup pjäs som utgår från ungdomarnas egna funderingar och tankar. Och det märks när de går upp på scen, läser texter eller sjunger låtar. Det är deras uppriktiga tankar som kommer fram, vilket gör Hög­ham­marskolan och dess elever så speciella.

Svårt minnas repliker

Alexander, Johan och Louise tycker bara en sak kan vara lite svår, och det är att komma ihåg sina repliker.

– Fast idag var det ingen som glömde sina repliker, ni gjorde ju ett riktigt bra jobb, säger Alicja Rowinska.
Förutom att Höghammarskolans ele­ver har satt upp en alldeles speciell pjäs, har de själva utvecklats oerhört mycket på kuppen.

– Bara att vi bor på skolan har varit jättebra. Det är inte många i vår ålder som redan har flyttat hemifrån och jag har verkligen lärt mig att klara mig själv bra, säger Louisa Frost.

Elevernas nyvunna självförtroende och känslan av att lättare kunna umgås med andra människor gör att omgivningen reagerar.

– Jag har varit med om flera gånger att folk frågar varför jag går i särskolan, men då berättar jag att det är för att jag har svårt för vissa saker, att jag många gånger har inlärningssvårigheter. Det är det som är bra med teatern, att folk ser att särskolan också är bra på att underhålla människor, säger Alexander Lindholm.

Nu börjar eleverna om på nytt och planerar inför sin nästa show, som på något sätt ska ha kopplingar till temat ”Samer”.

– Det blir ett helt annat ämne som nog blir väldigt kul att jobba med, säger Johan Back.

 

Läs mer: www.hoghammar.se

Se videon på: www.youtube.com/watch?v=spSV7bVxBMo
 

Bilderna: 1. Eleverna illustrerar problemet att hitta sig själv med en mask. 2. Cecilia Lindqvist sjunger. 3. Hårdrockaren Johan Back har stora musikdrömmar och älskar sminket han får ha under showen. 4. Eleverna sjunger med i den musikvideo de spelat in, som nu spelas på storbildsskärm. 5. Louisa Frost tycker att estetlinjen gett henne självförtroende och lärt henne vara självständig. 6. Läraren Alicja Rowinska tillsammans med eleverna Louisa Frost, Johan Back och Alexander Lindholm. 7. Föräldrakraft tackar för en härlig föreställning och att Höghammarskolans skådespelare tog sig hela vägen till Stockholm. 8. Alexander Lindholm vill visa att även särskolan kan underhålla. 9. Höghammarskolan bjöd på en högkvalitativ föreställning på Föräldrakraftscenen.

 

ANNONSER
  • Annons för Valjevikens folkhögskola
  • Annons för HEA Medical
  • Annons för Humanas föreläsningar om LSS
  • Annons från Myndigheten för tillgängliga medier
  • Annons för Mo Gård
ANNONSER
  • Annons för Primass
  • Annons för Tobii Dynavox
  • Annons för Fremia
  • Annons för CJ Advokatbyrå
  • Etac R82 Toucan ståstöd
  • Annons för STIL
  • Annons för Made for Movement
  • Annons för Tidvis
  • Annons för JAG
  • Annons för HD Motion
  • Annons för Unik Försäkring
  • Annons för Särnmark