En ursäkt från Försäkringskassan det enda som saknades när Patric firade
På måndagseftermiddagen firade Patric Melin tillsammans med assistenter, media och Särnmarks medarbetare. En glad eftermiddag fylld av blommor, tårta, omfamningar och intervjuer. Det enda som saknades var en ursäkt från Försäkringskassan.
Patric har fått tillbaka sin assistans i samma omfattning som tidigare, sedan Försäkringskassan hastigt ändrat sig.
Tyvärr har ett par av hans tidigare assistenter hunnit få nya jobb, så nu måste Patric leta upp nya assistenter.
– Den här karusellen har ställt till en hel del problem, säger Patric.
Tur i oturen är att han nu på lördag ska åka iväg på en tre veckors resa till Thailand, planerad sedan mer än ett år tillbaka, så för tillfället är assistansfrågan löst.
Beslutet att dra in Patrics assistans har väckt stor uppmärksamhet, men efter en omprövning accepterade Försäkringskassan fakta – att inget hade förändrats och att Patric hade samma behov som tidigare.
För Patric blev det en skrämmande upplevelse.
– Det har varit väldigt jobbigt, säger han.
Patric hade sökt utökning av assistansen, men istället för att diskutera utökningen fick han mängder av frågor från Försäkringskassan, frågor som han inte alls var förberedd på.
Försäkringskassan ”har åkt slalom för att hitta argument för att dra ned och undvika att räkna tid för grundläggande behov”, sammanfattar en medarbetare på Särnmark Assistans.
– Nästa gång ska jag vara förberedd. Jag skriver ned allt jag kan komma på och spelar in på video, säger Patric.
– Om man ändå kunde förhandla med dem, men de tycker alltid att de har rätt, vad man än säger.
Det var Särnmarks jurist Emil Eriksson som för några dagar sedan kunde meddela Patric det glädjande beskedet att Försäkringskassan backat.
– Jag kastade mig på telefonen och ringde runt, berättar Patric. Allra först ringde jag mamma som varit jätteorolig.
Patric gläds åt att han nu åter kan jobba på ridskolecafét, något som han inte kunde göra när assistansen drogs in.
Både Patric och hans mamma har varit mycket oroliga över den hårdhänta hanteringen.
– Många andra av våra kunder är också oroliga efter det som skett, säger Särnmark Assistans vd Hanna Kauppi. Det är ganska vanligt att det blir problem även om det inte blir så dramatiskt som i det här fallet.
Varför Försäkringskassan kunde fatta så olika beslut (i ena stunden knappt fem timmar assistans och i den andra 122 timmar per vecka) har inte fått någon förklaring.
Patric själv tror att det har att göra med medias uppmärksamhet.
Själv var han inbjuden till TV4:s morgonsoffa för att berätta om sin situation. Det stoppades i sista stund när Försäkringskassan, klokt nog, insåg att man hade gjort fel.