Kampanjen mot ”gullande” får känslorna att svalla
GIL har dragit igång en kampanj mot ”fördomsfull snällhet” som har väckt enorm uppmärksamhet i media och på internet. Men alla är inte glada.
Flera personer har även hört av sig till Föräldrakraft och är kritiska till annonsen i senaste numret, där GIL lanserar ”CP-dockan”.
– Jag upplever annonsen som kränkande. Bara för att man har en CP-skada så är man eller beter man sig inte så här, säger en person som arbetar inom vården.
En politiker skriver i ett mejl till Föräldrakraft att annonsen är både kränkande och oseriös.
– Jag har inte moralpanik utan tycker bara att kampanjen är osmaklig och kontraproduktiv.
En del anser också att Facebooksidan som annonsen hänvisar till inte bemöter besökarna med respekt utan mest verkar glada över att människor blir uppröra.
Bakgrunden till kampanjen från GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living, är att man har tröttnat på överdrivet gullande. Därför har man tagit fram en CP-docka ”som kan fungera som substitut och fylla de behov av att gulla med funktionsnedsatta som helt uppenbart finns”. Dockan ska spridas i butiker i Göteborg idag den 24 maj.
– Att bli utslängd skulle faktiskt kännas uppfriskande. Det vanligaste är annars att folk säger saker som ”Nämen vad duktig du är som handlar mat själv”. Då känner man sig otroligt dumförklarad, menar Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL.
Han förklarar satsningen med att GIL vill väcka debatt.
– Vi är människor som alla andra. Behandla oss som det. Har du ett sedan länge uppdämt behov att gulla med ett CP kan du köpa en docka av oss istället, säger Anders Westgerd.
Föräldrakraft har sökt Anders Westgerd för ytterligare kommentarer till uppståndelsen kring kampanjen, men media har stått på kö för att intervjua GIL-chefen under hela torsdagen.