När GIL bjöd Västtrafik att åka kollektivt i rullstol

60 minuter istället för utlovade 22.
Så lång tid tog det att resa mellan Västtrafiks och GIL:s kontor när kollektivtrafikens tillgänglighet testades 25 augusti.

Testet utfördes av Västtrafiks egna representanter, men det hela hade arrangerats av GIL.
På den korta resan gavs många exempel på hur dåligt tillgängligheten fungerar inom kollektivtrafiken. Ramper som var ur funktion, ramper som fastnade, knappar som inte fungerade och byten som missades på grund av höga trottoarkanter var några exempel.

Här nedan berättar Caroline Bräutigam från GIL om hur resan avlöpte för henne, Anders Westgerd (GIL:s verksamhetschef) och Västtrafiks medarbetare Christer och Christian.

När GIL bjöd Västtrafik att åka kollektivt i rullstol

”Funktionsrörelsen har flera gånger tidigare haft dialog med Västtrafik, men vi upplever att Västtrafik snabbt tycker att man fullgjort sin plikt. Samtalen blir som en fördomsfull klapp på huvudet när kommunikationen med oss upphör. Men vi måste fortsätta prata om det här. Vi kan inte låta historien upprepa sig. Vi är också en del av Göteborg och vi nöjer oss inte, vi vill ha delaktighet, engagemang och förbättringar!”

Så skrev GIL i början av augusti i ett brev till Västtrafik, ett företag som sysslar med kollektivtrafik i Västra Götaland. GIL bad Västtrafik ta kontakt för att boka ett möte, ett möte där man gemensamt skulle ta sig runt i Göteborg med kollektivtrafik, sittandes i rullstol. Västtrafik tackade ja och måndagen den 25 augusti 2014 sågs man på hållplatsen Ullevi Norra i Göteborg.

"
Anders Westgerd och Christer Olsson är beredda att gå ombord.

Anders Westgerd och Caroline Bräutigam från GIL hade med sig rullstolar och bjöd representanterna Christer och Christian från Västtrafik att sitta ner, så att man gemensamt kunde ta sig till mötet på GIL:s kontor i Majorna.

I spårvagnstrafiken i Göteborg rullar tre sorters vagnar. Den äldre sortens spårvagn får man inte åka med om man använder rullstol. Den sortens vagn trafikerar ungefär hälften av all spårvagnstrafik i Göteborg. En annan modell har plats för en rullstolsburen passagerare åt gången, den nyaste modellen får två rullstolsburna passagerare åka med samtidigt.

Till att börja med var man ju för många för att åka i samma vagn, ingen spårvagn tillåter tre i rullstol på samma resa, så Anders Westgerd och Christer från Västtrafik fick åka först. Rampen var tyvärr märkt med en dekal: ”Ramp ur funktion”, men föraren kom ut och la fram den manuella rampen som installerats på senare år, samt hjälpte Christer in eftersom han tyckte att det var lite för brant. Så for de iväg. Christian från Västtrafik stod kvar på perrongen tillsammans med Caroline.

"
Christian Larsson ser på när en otillgänglig spårvagn lämnar hållplatsen.

Nästa spårvagn med rätt linjenummer var en otillgänglig vagn och det var sedan ganska lång väntan till nästa, så Christian beslöt sig för att hoppa på första bästa vagn och ta sig till Centralstationen för att byta där. Men rampen fastnade på väg ut och stod och tutade. Vi ryckte lite men rampen satt fast. Tutandet fortsatte. Ingen kom ut för att kolla läget, men av en händelse passerade snart en trafikledare, som kunde reda ut trasslet och Christer satte sig på plats och lämnade Ullevi Norra.

På Centralstationen tryckte Christian på den blå knappen som ska göra föraren uppmärksam på att någon i rullstol vill gå av, men till ingen nytta. Föraren missade att aktivera rampen och Christian kom aldrig av…

Christian beslöt sig därför för att byta till rätt vagn på Järntorget, och lyckligtvis fungerade det bättre denna gång. En tillgänglig vagn rullade in på en annan perrong men tyvärr hann Christian inte fram till spårvagnen innan den lämnade hållplatsen, eftersom Järntorget har så dåligt avfasade kanter så att det är svårt att rulla med något vidare tempo. Nästa spårvagn var otillgänglig så Christian fick se de andra åka men själv stå kvar. Nästa spårvagn var däremot tillgänglig och han kom både på och av utan trassel.

Foto
Christer Olsson vill få ut rampen för att komma ombord, men en dekal säger: Ramp ur funktion.

Det tog 60 minuter för Västtrafiks representanter att ta sig från Ullevi Norra till mötet i Majorna. Det är en resa som enligt Västtrafiks app ska ta 22 minuter.

Representanterna från Västtrafik fick med sig en och annan upplevelse innanför kavajen den där måndagen, och nu hoppas man på GIL att de ska kunna se på sin verksamhet med funktionsnedsatta personer villkor i åtanke när de nu står inför en upphandling av nya spårvagnar.

Caroline Bräutigam
GIL

Fler artiklar om detta ämne