Bort från minuträkning och rättsprocesser: En ny form av omprövning
DEBATTARTIKEL. Dyra domstolsprövningar och felaktiga assistansbeslut drabbar personer med funktionsnedsättning, och kostar välfärden mångmiljonbelopp.
I stället för en amerikanisering med aggressiva rättsprocesser borde vi införa ett rättssäkert och effektivt system:
Regelbundna omprövningar av alla assistansbeslut.
”Återkrav i miljonklassen.”
”Felaktigt assistansbeslut omprövas – efter tio år.”
Kanske har ni sett och reagerat på rubrikerna, och undrat över bakgrunden.
Vad ni kanske inte visste var att Försäkringskassans återkrav ofta leder till långa och dyra rättsprocesser, och att assistanskunderna och anordnarna oftast vinner i domstol.
Slösar resurser på processer som inte håller
Försäkringskassan borde vara en rättssäker instans som värnar om den enskildes rättigheter. Istället börjar den likna en fordringsägare som aggressivt processar i domstol. Idag har Försäkringskassan återkrav på totalt 735 miljoner kronor, men mindre än hälften av dessa krav har vunnit laga kraft.
Det innebär att man driver flera processer parallellt, en om själva rätten till assistans för den enskilde, och en eller flera om återkravet (beroende på antalet utförare under upp till tio år).
Detta tar mycket tid och resurser i anspråk – för myndigheten, för den enskilde och utföraren, och för rättsväsendet. För Humanas del vinner vi över 90 procent av återkravsprocesserna i domstol.
Det hela väcker stora frågor: Varför inväntar inte Försäkringskassan utgången av den första processen, om behovsbedömningen och rätten till assistans, som ju rimligen måste vara styrande för om man överhuvudtaget kan ställa ett återkrav? Och, varför driver Försäkringskassan ärenden som uppenbarligen inte håller i rättsliga prövningar?
Assistansberättigade ska inte tvingas leva i ständig oro
Till saken hör att det som ligger till grund för Försäkringskassans återkrav, är myndighetens omprövningar av sina egna, tidigare fattade, beslut. När myndigheten själv, efter ibland tio år, ändrar sig och bestämmer att man tidigare har haft fel, försöker man lägga skulden på och skicka notan till den assistansberättigade, och till företaget som utfört assistansen. De pengar man återkräver har förstås för länge sedan använts till assistans, där den absoluta merparten (i Humanas fall drygt 85 procent) går till rena lönekostnader.
Genom att driva återkrav utan tillräcklig grund, skjuter den statliga myndigheten över ansvaret för rättssäkra beslut på assistansutförare och enskilda personer. Detta är inte bara en ineffektiv hantering av skattepengar utan skapar även stor osäkerhet för de människor som är beroende av personlig assistans. De som har rätt till assistans ska inte behöva leva i ständig oro för att deras stöd plötsligt kan omkullkastas på grund av en osäker bedömning från Försäkringskassans sida, eller få vänta onödigt länge på ett rättvist beslut till följd av en lång juridisk prövning.
Vi vill ha en ny form av omprövning av assistansbeslut
Det finns en mycket effektivare och mer rättssäker lösning. Tidigare gjordes regelbundna omprövningar av assistansbeslut.
Sådana återkommande omprövningar bör återinföras, i en ny form:
- Omprövningar ska endast kunna ske om omständigheter och behov förändrats på ett väsentligt sätt för den enskilde, det vill säga inte för att myndigheten vill ändra sitt beslut i fall där individens situation är oförändrad.
- En omprövning ska endast kunna gälla från det senaste fattade beslutet eller omprövningen. Det skulle skydda den enskilde mot orimliga konsekvenser när assistans som i dag kan omprövas sedan det första beslutet, tio år tillbaka i tiden eller mer.
- Viktigt är också att behovsbedömningarna förändras, bort från dagens allt mer absurda minuträkning av längden på ett toalettbesök eller en dusch, till en helhetsbedömning av assistansbehoven.
Med sådana återkommande regelbundna omprövningar kan vi skapa ett mer rättssäkert och effektivt system. Försäkringskassan skulle helt enkelt få stå för sina beslut. Genom att återinföra återkommande omprövningar av personlig assistans minskar vi de kostsamma rättsprocesserna. Resurserna kan istället användas för att ge stöd till de människor som behöver det mest.
Försäkringskassan måste göra rätt från början
Det lägger också ansvaret för att fatta korrekta beslut där det hör hemma: Försäkringskassan måste helt enkelt sköta sitt uppdrag att göra rätt från början – inte försöka korrigera i efterhand genom återkrav som i många fall visar sig vara felaktiga.
Vi måste värna rättssäkerheten och förtroendet för våra välfärdsinstitutioner. Välfärdens resurser ska gå till välfärd, inte onödiga rättsprocesser. Att återgå till en systematisk omprövning av assistansbeslut med regelbundna mellanrum är en nödvändig reform som skapar trygghet både för de enskilda och vinster för skattebetalarna.
Hans Dahlgren
vd för Humana Assistans
Debattartikelns författare är vd för Humana Assistans som även är annonsör på denna webbtidning. En tidigare version av debattartikeln har varit införd i Svenska Dagbladet.