Raserat bilstöd får Permobil att gå till motattack under Leva & Fungera
Stålbadet för bilanpassning fortsätter. Många användare blir utan bilstöd. Men Permobil Car Adaptation har inte gett upp kampen för allas rätt att få köra eller åka i egen bil.
Bil ger frihet
Mattias Danielsson, företagets operativa chef, hoppas att bilstödet åter blir ett fungerade system, och att människor med funktionsnedsättning återfår friheten en bil kan innebära.
– På Leva & Fungera kommer vi att dra skynket av en hemlig, för branschen helt ny bil med ny teknik. Vi har gjort research och kommit fram till att detta är något som saknas i Sveriges utbud av anpassade fordon, säger Mattias Danielsson.
Hemlig nyhet som är mindre, billigare och bättre
– Den nya modell vi ska visa på mässan är lite mindre, billigare och bättre. Det är en nyhet som vi tror ligger i tiden och som vi tror kommer att tas emot med glädje.
Trots otaliga krisrapporter under två års tid har Försäkringskassan inte lättat på de regler som satt käppar i hjulet för så många. Branschens företag slås ut, och många användare blir utan bilstöd.
– De som söker bilstöd måste åter få chansen att komma ut, kunna ta sig till jobbet, skjutsa sina barn till skolan, säger Mattias Danielsson.
Men ingen bilmodell passar alla, och på Leva & fungera kommer Permobil även att visa upp en större, mer traditionell bilmodell. Det blir en version av Chrysler Pacifica som har en ny kaross och är välutrustad.
LÄS ÄVEN: Fortsatt kris för bilstödet
Viktig mässa för bilanpassningar
Leva & Fungera blir en viktig mässa för Permobil Car Adaptation och för andra företag som jobbar med bilanpassningar.
– Mässan är den naturliga plats där branschen kan visa upp produkter och nå ut till våra kunder. I vår monter kommer våra säljare finnas på plats för att visa upp bilar, men även visa handreglage, sitsar och andra tillbehör.
Behovet av anpassade bilar är stort, men Försäkringskassans nya regler och rutiner har stoppat många bilstödsansökningar.
Snart en klassfråga att få åka eller köra en bil om man har en funktionsnedsättning
– Om vi inte återfår ett fungerande bilstöd kommer det snart vara en klassfråga att få åka eller köra en bil om man har en funktionsnedsättning. Det har också drabbat vår bransch hårt, flera företag har tvingats lägga ner alternativt söka sig till nya branscher, säger Mattias Danielsson.
– Även vi har haft en svår tid och tvingats göra stora nedskärningar. Nu har vi bara tre filialer kvar som ligger i Bankeryd, Stockholm och Hedemora. Nu måste Försäkringskassan inse att vi verkligen försöker hjälpa till, och förstå att det tar tid och kostar pengar att bygga om och anpassa bilar, säger Mattias Danielsson.
Läs mer
Tidigare artiklar om krisen för bilstödet
Efter proteststormen: Så här vill Försäkringskassan ändra bilstödet