Telefonförsäljare lurar personer med utvecklingsstörning | HejaOlika

Telefonförsäljare lurar personer med utvecklingsstörning

lena_magnusson_700_0.jpg

Reklam och försäljning

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för USKA

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Labanskolan

Inte bara vanliga normalstörda har svårt att sålla bland alla erbjudanden. För mottagare med funktionshinder kan det vara ännu svårare, skriver Lena Magnusson.

Inte bara vanliga normalstörda har svårt att sålla bland alla erbjudanden. För mottagare med funktionshinder kan det vara ännu svårare, skriver Lena Magnusson.

En del av de funktionshindrade personer som ni berättar om i er artikel om att reklambranschen missar många mottagare som är funktionshindrade, kommer också att kunna bli ett lätt byte för reklamföretagen. Och då tänker jag på förståndshandikappade som inte förstår vad ”avsändaren” menar, erbjuder och vilka följder det kan bli.

För inte så länge sedan såg jag ett inslag på tv att det här med telefonförsäljning och reklam som erbjuder produkter ”prova på gratis” har blivit ett problem för en del gruppbostäder. Där bodde personer som hade ut­veck­lings­störningar och som inte förstod att de köpte på sig saker som de inte behövde och att det kostade en väldig massa pengar. Följden blev att personalen fick ägna väldigt mycket tid åt att returnera varor, avboka abonnemang och bestrida fakturor.

I något fall var det så att samma telefonförsäljare upprepade gånger hade ringt och ”prånglat” ut olika produkter och abonnemang till en person som gärna svarade ”ja” på alla frågor. Denna person hade inget behov av allt det som blev beställt och kunde dessutom inte betala alla räkningar som kom.

Till och med vanliga normalstörda människor har svårt att sålla bland alla de erbjudanden som formligen ramlar in i brevlådan till oss. Med jämna mellanrum står det i tidningarna att läsa om bedrägligt beteende från de företag som har ojusta erbjudanden som man sedan sitter fast i och är svårt att ta sig ur.
Vad finns det då för lagstiftning som skyddar människor som inte förstår vad de ger sig in i?
För min dotters del blir det i framtiden en skylt på dörren med ”Ingen reklam tack”. Hon varken förstår eller bryr sig om dessa pappersark annat än att möjligen dra sönder pappret och glädjas över ljudet.
Lena Magnusson
Malmö

PS. Själv har jag problem med direktreklam. Två olika mäklare har i flera år varje regelbundet varje söndag lagt lappar i brevlådan om att de vill sälja min lägenhet. När jag på skoj kontaktade dem ville de till slut inte ta uppdraget. Varför? Jo, jag bor i en hyreslägenhet. Tänk om man kunde slippa lite skräp.

Publicerad:
2007-09-30

Av: Redaktionen

Nyckelord:
debatt


ANNONS

Annons för USKA

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Labanskolan

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Särnmark

Senaste nytt. Helt gratis. Direkt till din mejlbox en gång per vecka.

STÄNG
Skip to content