Tyst kris i anpassade grundskolan: Hög frånvaro ökar utanförskap

Skolverket har publicerat en rapport om hög frånvaro i skolan. Frånvaron är fortfarande högre än den var före pandemin.

Elever i den anpassade grundskolan är särskilt hårt drabbade – för dem är det mer än dubbelt så vanligt med stor frånvaro.

Omfattande frånvaro för 10 procent av eleverna

Skolverkets kartläggning visar bland annat att drygt 4 procent av eleverna som går i förskoleklass eller grundskolan hade en total frånvaro på minst 30 procent, eller minst 5 veckor, under höstterminen 2023.

Motsvarande andel för anpassade grundskolan är drygt 10 procent av eleverna.

En förklaring till den höga frånvaron i anpassade skolan uppges vara att läkarbesök och andra vårdbesök är vanligare bland elever i anpassade grundskolan.

Kan leda till utanförskap

– Omfattande frånvaro riskerar att påverka elevens kunskapsutveckling och kan leda till utanförskap. Det kan i sin tur påverka elevens framtidsutsikter och hälsa på både kort och lång sikt, säger Ebba Brismark, undervisningsråd på Skolverket som har arbetat med kartläggningen.

Många olika insatser krävs

Skolverket skriver i rapporten att det kan kräva en rad insatser från skolan och huvudmannen samt elevens vårdnadshavare för att vända en omfattande frånvaro:

”Även andra aktörer i form av till exempel socialtjänsten och primärvården kan behöva involveras. Det kan vara svårt för skolan att på egen hand vända en elevs frånvaro eftersom skolan varken kan eller ska lösa allt kopplat till elevers frånvaro. Det kan till exempel handla om elever med psykisk ohälsa som behöver hjälp av hälso- och sjukvården”, skriver Skolverket.