Bristande kunskap och intresse för gymnasiesärskolans elever

Bristande kunskap och intresse för gymnasiesärskolans elever

DEBATT. ”Vi har ju folkhögskolorna med kurser och pedagogik som passar personer med funktionsnedsättning!”
Ett vanligt uttalande från politiker och beslutfattare. Ett uttryck som visar tilltro till folkbildningen – men också bristande intresse och kunskap för särskoleelevers möjlighet till vidare utbildning. Vi kan inte längre se på när bristande information om utbildningsalternativ ligger till grund för regeringens satsningar.

”Tänk vad mycket man kan väcka till liv”

”Tänk vad mycket man kan väcka till liv”

Efter en hjärnskada är det viktigt att man får en rehabilitering som utvecklar förmågorna till kommunikation och kognition. Nu satsar Furuboda Folkhögskola på en ny 3-veckorsvistelse som man ser som ett komplement till landstingens och kommunernas verksamheter.

”Skapa bättre nätverk mellan gymnasiet och näringsliv”

”Skapa bättre nätverk mellan gymnasiet och näringsliv”

Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister, vill föra samtal över gränserna för att hjälpa alla elever att få bättre möjlighet till arbete efter gymnasiet. Hon vill även se över hur man kan bygga nätverk mellan näringslivet och gymnasiesärskolan. På måndagen besökte hon Angeredsgymnasiet.

Dåligt bemötande och brist på ledsagning stoppar ungas fritid

Dåligt bemötande och brist på ledsagning stoppar ungas fritid

Unga med funktionsnedsättning måste få bättre möjligheter till en god fritid.
Det är ett av huvudbudskapen i Fokus 14, den rapport om ungas fritid som Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor lämnade till regeringen på måndagen.