”Personer med bilstöd blir största förlorarna på bonus-malus”
Den kraftigt höjda fordonsskatt som införs den 1 juni 2022 slår hårt mot de som behöver ha en större bil till följd av bilstödsreglerna.
– Personer med funktionsnedsättning blir de stora förlorarna med dessa nya regler, eftersom regeringen inte vill förverkliga ett undantag för denna grupp, säger Åsa Strahlemo, ordförande för DHR.
Kompensation utreds, men dröjer
DHR och flera andra funktionsrättsförbund har krävt att personer med bilstöd ska undantas från skattehöjningen.
I veckan fick de ett indirekt svar av finansminister Mikael Damberg. Han hänvisade till att regeringen uppdragit åt Försäkringskassan att föreslå hur personer med bilstöd kan kompenseras för skattehöjningen.
Det dröjer dock innan någon kompensation kan presentera. Försäkringskassan behöver inte redovisa uppdraget förrän 30 september.
DHR bedömer att processen kommer att dra ut på tiden så mycket att en eventuell kompensation blir klar först 2024 – cirka 1,5 år efter höjningen av skatten.
Het debatt i riksdagen
Det hettade till rejält när frågan debatterades i riksdagen den 15 februari, då Lars Beckman (M) ifrågasatte att den höjda skatten och hur den drabbar personer med bilstöd. Debatten utgick från en debattartikel skriven av Åsa Strahlemo, ordförande för DHR.
Debatten kan ses på Youtube:
Lars Beckman krävde en snabb lösning för att underlätta bilekonomin för personer med funktionsnedsättning.
Mikael Damberg var dock inte beredd att gå med på någon snabb lösning, utan ansåg att Försäkringskassans förslag måste inväntas. Så även om regeringen tycks vilja kompensera personer med bilstöd för bonus-malus-effekten så blir skattehöjningen som planerat verklighet i juni.
DHR: Tydligt att regeringen inte vill lösa frågan snabbt
Åsa Strahlemo kommenterar finansministerns besked i riksdagen så här:
”Efter att ha följt interpellationsdebatten i riksdagen blir det allt tydligare att regeringen inte vill lösa denna fråga snabbt. Den förhöjda fordonsskatten ska träda i kraft 1 juni 2022. Försäkringskassan igen ska lämna in sin redovisning av uppdraget med förslag på kompensation senast den 30 september 2022, alltså fyra månader senare. Och med efterföljande remissbehandling och propositionsskrivande och med beaktande av kommande regeringsbildning med mera kommer vi med största sannolikhet att skriva 2024 innan eventuella förslag på kompensation för personer med funktionsnedsättning i behov av större bil kan bli verklighet. Med andra ord minst ett och ett halvt år efter att de nya skattereglerna trätt i kraft.
Att som finansminister Damberg hävda att allt fler kan välja klimatsmarta bilar stämmer för de flesta men inte för dem som till exempel på grund av hjälpmedel har behov av en större bil, då det nästan totalt saknas klimatsmarta fordon på marknaden som fungerar utifrån deras behov. Det är alltså personer med funktionsnedsättning i behov av större bil som blir de stora förlorarna med dessa nya regler eftersom regeringen inte vill förverkliga ett undantag för denna grupp.”
LÄS ÄVEN: