Efterfrågan på snygg design ökar starkt
Allt fler efterlyser snyggare och bättre design på hjälpmedel.
– Vi sålde en massa röda rollatorer till jul, vem vill ha en grå om det finns en Ferrariröd? säger Annette Persson Hall, marknadschef för Hjälpmedelsteknik syds varuhus i Lomma utanför Malmö.
Hon menar att designintresset har ökat markant bland alla typer av hjälpmedelskunder.
– Det välkomnar vi verkligen. Ett bra hjälpmedel ska inte behöva se tråkigt ut.
Annette Persson Hall möter ofta önskemål om snygg design. Sortimentet i Lomma-varuhuset har förändrats kraftigt på grund av detta under de senaste två åren.
Samtidigt tycker hon att förändringarna kunde gå ännu fortare:
– Det är inte som i bilvärlden där med lansering av nya modeller varje år. Men för fem år sedan var alla käppar bruna, svarta eller grå – nu kan man få dem personligt färgade. Vi har 30 olika färger bara i vårt varuhus.
Exempel på snygg design finner man bland annat i utbudet av nya sexhjälpmedel som Hjälpmedelsteknik Syd också satsar på.
– Om man studerar sexhjälpmedlen hos tickler.se kan man se vilken betydelse design har. Alla Ticklers massagestavar har samma motor men designen gör att de vibrerar på olika sätt och finns i olika storlekar, säger Annette Persson Hall.
Ett område som skulle behöva ryckas upp designmässigt är barnhjälpmedel, enligt Annette Persson Hall.
– Där finns mycket kvar att önska. Där borde leverantörerna tänka om och inte fortsätta göra som man alltid har gjort. Jag skulle vilja se mer humor i produkterna.
Hon ser fram emot Leva & Fungera i Göteborg i april och räknar med att få en titt på många nya produkter.
– Leva & Fungera är alltid intressant när det gäller nyheter, säger Annette Persson Hall som samtidigt planerar inför höstens Hjälpmedel Öresund-mässa i Malmö.
– Där kommer vi att ha fokus på hjälpmedel i vardagen. Vi vill visa upp mängder av finurliga hjälpmedel som kan vara till nytta när som helst. Vi ska också lyfta fram solskenshistorier.