Nyheter | Skolfrånvaro

Fyra elever om sin skolfrånvaro: Vad behöver de för att det ska funka?

Allt fler skolor uppmärksammar situationen för ”hemmasittare”, men fortfarande finns en stor okunskap. Här berättar fyra elever.

skolelev|Skolelev|Skolelev. Foto: Linnea Bengtsson|Elev i skolbibliotek|Skolelev.

Ju mer hon missade i skolan, ju mer ångestladdat blev det att gå dit. Foto: Linnea Bengtsson.

ANNONS
Annons för HEA
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

I denna artikel

”Det gör mycket att en lärare bara frågar hur man mår eller säger att du får komma och berätta om det är något. Om skolan verkligen hade lyssnat på mig och tagit mig på allvar så tror jag inte att det behövt bli så här.”

För Ida och Elin började svårigheterna med att vara i skolan redan i mellanstadiet, för Stina och Anna började det i högstadiet. Här är deras berättelser om vad som hände och hur det hade kunnat förhindras.

Ur tema ”Problematisk skolfrånvaro” i Föräldrakraft nr 4, 2019.

 

 

Anna, 17 år:
Det kändes nästan som att skolan tyckte det var, skönt att bli av med mig

I slutet av åttan hamnade jag i ett utanförskap bland mina vänner. Jag kände mig utstött och ensam. Jag hade i princip ingen social kontakt utanför familjen och detta var en bidragande faktor till att jag mådde så pass dåligt som jag gjorde. Ibland kunde jag inte ta mig ur sängen.

 

Beställ HejaOlikas nyhetsbrev

Sidor ur Föräldrakraft nr 4

Beställ senaste numret av Föräldrakraft

Bli expert på LSS med hjälp av LSS-skolan!

Skip to content