Han gjorde en anmälan på direkten

Lars-Göran Wadén var troligen först ut med att anmäla ett fall av diskriminering i form av bristande tillgänglighet.
– Min funktionsnedsättning gör att jag använder en manuell rullstol och när bussbolag använder otillgängliga bussar blir jag utestängd och känner mig diskriminerad, skriver Lars-Göran Wadén på sin blogg Livet rullar vidare.

I fredags postade han sin anmälan till DO, Diskrimineringsombudsmannen, strax efter ett misslyckat försök att åka buss med X-trafik.

– Fredagen den 2 januari 2015 ville jag åka buss. Jag är rullstolsanvändare men trodde inte det skulle ge mig problem eftersom jag uppfattade det som att samtliga bussar ska vara tillgängliga enligt X-trafiks hemsida. Buss nummer 49 kom i tid klockan 08.30. Men när jag skulle gå ombord visade det sig att det inte fungerade. Bussen var utrustad med trapplift, men den kunde inte användas eftersom bussens chaufför sa att han inte hade någon utbildning på den.

Lars-Göran berättar att han blev både ledsen och irriterad när busschaufförens enda råd var att vänta på nästa buss.
– Busschauffören var dock vänlig, frågade om han kunde lyfta upp mig och rullstolen och ringde en kollega för att få mer information. Hans trevliga attityd och försök att hjälpa mig gjorde att jag naturligtvis inte kunde bli arg på honom. Men jag förklarade att det inte var en bra idé att bära mig upp för alla trappor.

Händelsen resulterade i en snabb anmälan enligt den nya diskrimineringslagen som trätt i kraft dagen före, den 1 januari 2015.

– Så som jag tolkar lagen måste åtgärder för tillgänglighet göras i exempelvis den fysiska miljön och när det gäller transporter. En person med funktionsnedsättning ska kunna ta sig ombord på och färdas med en buss eller annat transportmedel. Och eftersom det uppenbart inte fungerar så i Gävle har jag lämnat in en anmälan, skriver Lars-Göran Wadén.

Lars-Göran Wadéns blogg finns på http://livetrullarvidare.blogg.se