Hoppfull träning – Tilde först i Sverige med Hoppolek

Tilde, 7, älskar att stå i Hoppolek. Nu är inte den tråkiga träningen i stå­skalet längre ett stort problem. För med Hoppo­­­lek studsar, vibrerar och snurrar Tilde – så att hela träningen blir rolig.

Tidigare var det många barn, där­ibland Tilde, som på Heldagsskolan Rullen ofta somnade i sina ståskal.

– Med Hoppolek ökar deras vaksamhet och självständighet, i och med att det är barnet själv som väljer vad som ska ske och vilka knappar han eller hon vill trycka på, berättar Manuela Johnsson-Holm, Tildes klassföreståndare.

Träningsskola för förskolan
På Heldagsskolan Rullen erbjuder man träningsskola för förskolan och grundskolan och verksamhetsträning för gymnasiet. Skolan ligger i Solna, norr om Stockholm city, och vänder sig till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning på måttlig eller låg begåvningsnivå. I Tildes klass går skolans elever med störst rörelsehinder.
– Eleverna i Tildes klass kan ha stor nytta av Hoppolek, eftersom de annars inte har möjlighet till egen rörelse. Vi har mycket aktiv rörelseträning här på skolan och man kan till exempel lägga eleven på en studsmatta och sedan själv hoppa på studsmattan. På så sätt rör sig eleven och får känna vibrationerna, berättar Helena Persson, sjukgymnast.

Utvecklat i flera år
Lekställningen Hoppolek är en ovanlig uppfinning. Ylva Dalén, legitimerad sjukgymnast, kom själv på idén och har under flera år arbetat med utvecklingen av lekställningen som motverkar benskörhet hos barn med funktionsnedsättning. Nu har det färdiga hjälpmedlet lanserats och första beställningen har ramlat in.
– Vi kommer inte ha någon serietillverkning av Hoppolek, utan tillverkar den på beställning, berättar Ylva Dalén, som Föräldrakraft träffade på mässan Hjultorget.
Heldagsskolan Rullen har under en tid samarbetat med Ylva Dalén och fått låna en prototyp av hjälpmedlet, innan det blev godkänt. Så barnen på Rullen har varit med och utvecklat Hoppolek. Så fort hjälpmedlet blev godkänt beställde skolan in det.
– Det finns bara positiva aspekter på att låta barn med stora rörelsehinder få använda Hoppolek. Det negativa är priset. Det är ett dyrt hjälpmedel. Men skolans rektor, Ann-Christine Svahn, som själv är utbildad sjukgymnast, har sett de stora vinsterna med hjälpmedlet och ansåg att det ändå var värt att köpa in, säger Manuela Johnsson-Holm.
Tilde är en riktig fotomodell. Hennes nacke vill hela tiden vrida hennes huvud ner åt sidan, men när Föräldrakraft är på plats gör hon allt för att sträcka på nacken. Och sen visar hon hur det går till när man tränar och leker i Hoppolek.

Hjälps åt
Manuela och Helena hjälps åt för att lyfta Tilde på plats i ståskalet. Hon blir fastspänd och därefter upplyft på Hoppolek, som lyser gult i rummet.
– Vi fick välja färg själv, berättar Ma­nuela Johnsson-Holm.
Väl stående på hjälpmedlet kan Tilde, som inte har mycket egen rörelseförmåga, själv trycka på knapparna och välja vilken rörelse hon vill uppleva. Det vibrerar, snurrar, och det hoppas. Ibland tryc­ker hon inte alls. Det är Tilde som bestämmer och man måste inte välja att hjälpmedlet ska röra sig hela tiden.
– Vi är jättenöjda. I framtiden vore det bra om man kunde ha möjlighet att som lärare eller personal täcka över några knappar. Vissa barn fastnar i att de till exempel bara trycker på snurrknappen. Så snurrar de runt, runt, runt och till slut blir de ju åksjuka. Därför vore det bra att kunna täcka över någon knapp och få barnet att prova något nytt, säger Manuela Johns­son-Holm.

Tuff träning
För Tilde är stunden i Hoppolek alltid rolig. Men för hennes kropp betyder det mycket mer. Barn och unga med stora rörelsehinder skulle egentligen behöva stå i sitt ståskal flera timmar om dagen. Men det är en stor ansträngning och många barn tycker ofta att det är ganska tråkigt.
– I Hoppolek blir det rolig träning och rörelsen i sig gör att man stärker kroppen ännu mer mot till exempel benskörhet, säger Helena Persson.
Hur roligt det än är att leka i Hoppolek är Tilde nu trött på att hoppa och vibrera. Hon får hjälp att lyftas ner och får sätta sig i rullstolen igen. +