ID-dagarna: Äntligen ska hörselskadade få ringa direkt

Att ringa och ta emot telefonsamtal som hörselskadad kan vara rätt krångligt – onödigt krångligt, menar företaget Omnitor. Därför har de sedan november arbetat med projektet ”Ring Direkt” åt Post- och Telestyrelsen.

– När man ringer idag måste man alltid ringa upp förmedlingstjänsten först för att kopplas vidare. På samma sätt är det besvärligt för hörande att ringa till den hörselskadade personen. Vårt mål har varit att ta bort det besvärliga mellansteget. Det ska vara lika enkelt att ringa om man är döv som för alla andra, säger Gunnar Hellström, vd för Omnitor.

På ID-dagarna hoppas man kunna visa upp det nya konceptet Ring Direkt som nu testas ihop med telefonkoppling (taltelefon kopplas till datorn), datorkoppling (datorn används som telefon) och nätkoppling (samtalet är ihopkopplat med tolk innan man når förmedlingstjänstanvändaren).

– Ring Direkt ska vara smidigt att använda för alla. Den hörande ringer till ett nummer och kommer direkt till den döve personen. Man ska inte behöva ringa en förmedlingstjänst, utan den hörselskadade ska ha ett direktnummer som redan leder genom tjänsten, berättar Gunnar Hellström.

Om den hörselskadade vill ringa kommer det troligen att finnas en färdig domänadress på internet som man kan använda sig av.
– Antagligen blir domänadressen ”ringdirekt.se” för att göra det så enkelt som möjligt. Man knappar alltså bara in telefonnumret@ringdirekt.se och kommer direkt till personen man söker.

Försöksprojektet är inne på sluttampen och man hoppas snart ha ha löst alla tekniska problem. 40 personer har använt Ring Direkt under försöksperioden men snart ska tjänsten erbjudas alla som är i behov av den.

Omnitors webbplats finns på www.omnitor.se