Lottie vill ha mer tecken i skolan
– Alla på skolan är berörda av tecken idag, ja, även mat- och städtanter får gå teckenkurs, berättar Lottie Stjernqvist.
– Alla på skolan är berörda av tecken idag, ja, även mat- och städtanter får gå teckenkurs, berättar Lottie Stjernqvist.
Mina barns bästa fritidssysselsättning: Fotboll, simma, bada och spela spel på X-boxen och datorn.
Motto: Stickat är inte alltid rätt, men det är kärlek.
Så här tycker jag…
…om min sons skola: Jag är en tvillingmamma och en av mina killar har särskilda behov. 🙂 Leendet är för att jag känner mig tacksam att jag får ta del av detta. Tro nu inte att det bara är lätt, nej snarare tvärt om. Men känslan av tacksamhet är större. Jag brukar säga att vi har en ”mission”, jag och Hampus.
De senaste 4 åren har jag jobbat hårt för att min son ska få ett språk, jag började med att illustrera egna tecken till dagis och satte upp ”veckans tecken”. Personalen lärde Hampus de tecken de kunde och gav honom trygghet. De är förstås det som är det viktigaste till en början. Då visste vi inte så mycket om AKK (Alternativ och Kompleterande Kommunikation) eftersom det var ganska nytt och stor okunskap rådde inom detta område.
Vi föräldrar får ofta ligga i för att något ska ske och gå framåt. Vi kan ofta mer än personalen och det har känts tungt ibland. Då behövs det positiva, det inspirerande och massor av kunskap. Men framför allt stödet från de professionella.
Specialpedagogen Agneta Gunnarsson och hennes team jobbar hårt för att AKK-anpassa skolan. Vi har en bra bit kvar men idag har habiliteringen, skolan och vi föräldrar börjat samarbeta för att få en inkluderad skola.
Eldsjälar är ett bra ord. Hampus assistent Inga-Lena Samuelsson och Agneta Gunnarsson plus de andra barnens assistenter håller nu på att vända upp och ner på Sandaredskolan, i positiv bemärkelse, hela skolan är full av bilder och ”tecken”. Alla på skolan är berörda av tecken idag, ja, även mat- och städtanter får gå teckenkurs!
Man skapar även ett växthus för barn med särskilda behov och förhoppningsvis gynnar detta inte bara min son utan alla barn på skolan. Det är så roligt när barn i alla åldrar kommer fram och stolt visar några tecken eller berättar vad de heter på teckenspråk. Det är ett gott betyg. Barnen tar till sig tecken helt naturligt och Sara Blåder på Borås habilitering säger så fint att det är en tillgång för alla barn med inkludering. Olikheterna blir en tillgång och skapar jämlika och lyhörda barn – en mindre rädd värld alltså.
Därför ser jag till att Hampus och jag syns, hörs och tar riktigt stor plats! Förhoppningsvis inspirerar vi alla berörda till en skola där lyhördhet för allas lika värde står i centrum och där barn inte är främmande för olikheter, utan ser det som möjligheter.
…om attityder: Jag använder medvetet en positiv attityd och med facit i hand kan jag säga att en positiv inställning kan flytta berg. Beröm alltid barnet även om han eller hon bara kan ett enda tecken. Det inspirerar till att lära sig ett till. Det är mitt lilla knep som jag använder för att nå mitt mål: en AKK-vänlig skola.
Många kan uppleva det som tungt att ha ett barn med särskilda behov, och det är tungt. Därför är det så viktigt att sprida det positiva och inspirera föräldrar att orka gå vidare. Jag vill ge hopp till alla fantastiska föräldrar och eldsjälar.