Nu ska Försäkringskassan minska krånglet
Lever du med en funktionsnedsättning? Är du anhörig? Grattis, då ska Försäkringskassan minska krånglet och förenkla vardagen.
På tisdag presenterar Försäkringskassan sin nya plan som beskrivs som ”en kraftsamling för att ge personer med funktionsnedsättning en enklare vardag”.
Det är Birgitta Målsäter, försäkringsdirektör och chef för avdelningen för funktionsnedsättning, som kallar till pressmöte för att presentera satsningen som sägs beröra 145 500 personer som lever med en funktionsnedsättning och har ersättning från Försäkringskassan.
Förbättringar ska göras på sex olika områden som Försäkringskassan valt ut ”i nära samarbete” med brukarrörelsen, anhöriga och enskilda.
Bakgrunden är att Försäkringskassan haft ett projekt kallat ”En enklare vardag” för att dels minska krånglet, dels underlätta deltagande i arbetsliv och samhällsliv för alla.
På Försäkringskassans webb beskrivs tre lokala projekt så här:
”Kortare väntetider”
Försäkringskassan i Helsingborg testar metoder för att korta väntetiden för vårdnadshavare från att de har ansökt om vårdbidrag tills att de får ett beslut.
”En väg in”
I Eskilstuna försöker Försäkringskassan minska krånglet i för människor med funktionsnedsättning som har flera ersättningar och som står långt från arbetsmarknaden. Det kan handla om att de ska slippa upprepa sin historia flera gånger och att de bara ska behöva ha kontakt med en handläggare på Försäkringskassan.
I Föräldrakraft nr 6, 2014 publicerades reportage och intervjuer om ”En väg in”.
Läs artiklarna här:
”Det känns som att Lucas får en mer rättvis bedömning”
”Vi är inte så otäcka som folk tror”
”Satsa på gymnasiet”
Försäkringskassan i Karlskoga/Örebro jobbar tillsammans med gymnasieskolan för att underlätta för elever med funktionsnedsättning att komma ut i arbete eller sysselsättning efter gymnasiet. Fokus ligger också samordning mellan Arbetsförmedlingen, gymnasiet, hälso- och sjukvård och kommunen.