”SJ väljer bort funktionsnedsatta”

Handikappförbunden reagerar starkt på beskedet att SJ stänger 18 resbutiker ute i landet. Det är ytterligare ett steg mot att göra det svårare för människor med funktionsnedsättning, anser förbunden.

– Det är en dyster utveckling eftersom många människor med kognitiva eller fysiska funktionsnedsättningar inte kan köpa biljett via internet eller automat. Vi oroas också över tillgängligheten och kunskapen hos de ombud som ska sälja SJ:s biljetter, säger Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden.

SJ stänger 18 av sina resebutiker och kommer endast finnas kvar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Arlanda. Bakgrunden är att SJ varslar 400 personer om uppsägning inom administration och försäljning.

Oron från Handikappförbunden är att kompetensen och tillgängligheten försvinner när servicen överlämnas till de ombud som ska sälja SJ:s biljetter.

– Det krävs både kunskap och kompetens för att kunna kombinera olika resesätt och resvägar som är tillgängliga för alla, säger Ingrid Burman.

– Vi förutsätter att SJ säkrar möjligheten för alla att få hjälp med biljettköp och tillgängliga resevägar även på de orter som nu riskerar att förlora sin resebutik, säger Ingrid Burman.

Föräldrakraft har sökt SJ för en kommentar.