Nyheter | Utbildning

UHR stoppar anpassningar av högskoleprovet

Motivering som upprör: Det blir för mycket jobb att hantera intygen

Anki Sandberg

Anki Sandberg, ordförande för Attention. Foto: Linnea Bengtsson.

ANNONS
Annons för HEA
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

I denna artikel

Många med adhd eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har det tufft i skolan. Ibland är högskoleprovet en andra chans att lyckas.

Men nu stoppas ett förslag att anpassa högskoleprovet för denna grupp.

För mycket administration, anser Universitets- och högskolerådet (UHR) som genom sitt beslut nobbar anpassningar av högskoleprovet för personer med adhd, autism, dyskalkyli och narkolepsi.

Beslutet får skarp kritik.

– De som har till exempel adhd och studerar vid universitet eller högskola har rätt till anpassningar som förlängd skrivtid och anteckningshjälp idag. Då är det märkligt att man inte kan få den typen av anpassningar när man skriver högskoleprovet, säger Anki Sandberg, ordförande för Attention, till SVT.se

UHR har under året utrett förlängd provtid för personer med bland annat neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Enligt SVT har styrelsen nu beslutat att inte anpassa högskoleprovet för dessa grupper, trots att man redan har anpassningar för personer med dyslexi eller synskada.

SVT rapporterar att UHR motiverar beslutet med att ”ett införande av anpassning för flera grupper skulle kräva en ökad administration i form av bland annat hantering av olika intyg”.

Anki Sandberg är mycket förvånad över beskedet:

– Det är anmärkningsvärt att myndigheten anför som skäl att det blir för mycket administration, säger hon till SVT.

Beställ HejaOlikas nyhetsbrev

Sidor ur Föräldrakraft nr 4

Beställ senaste numret av Föräldrakraft

Bli expert på LSS med hjälp av LSS-skolan!

Skip to content