Här är vinnarna och förlorarna på LSS-utjämning 2025

Är din kommun vinnare eller förlorare på utjämningssystemet för LSS?
Vilka kommuner betalar mest per invånare?
Och vilka kommuner får störst bidrag?
Nu finns nya siffror från SCB.

LÄS MER:
En ny utjämning för LSS – vem vinner, vem förlorar?

Vilka kommuner betalar, och vilka får bidrag 2025?

Nedan finns SCB:s preliminära beräkningar för 2025 av vilka kommuner som är mottagare från respektive får betala till utjämningssystemet för LSS.

Siffrorna har stort allmänintresse eftersom de kan indikera vilka kommuner som har hög respektive låg ambition att följa lagens intentioner vad gäller stöd och service till invånare med funktionsnedsättningar.

Vår bedömning är att det finns ett samband mellan att ta emot utjämningsbidrag och att ha bra LSS-verksamhet, och motsatt för de kommuner som måste betala avgift till utjämningssystemet.

Utjämning av LSS-kostnader mellan kommuner, utjämningsåret 2025, preliminärt utfall enligt SCB. Tabellen kan sorteras på respektive kolumn. Sök kommun med sökrutan.
KommunUtjämningsbidrag (+) eller avgift (-), kronor per invånareUtjämningsbidrag, kronorUtjämningsavgift, kronor
Hela riket6 092 051 261-6 092 051 264
Botkyrka61658 634 8540
Danderyd-1 1380-36 760 175
Ekerö84624 334 4460
Haninge-1 1930-119 292 639
Huddinge-1 4900-169 397 688
Järfälla−8990-77 966 149
Lidingö−6530-31 489 792
Nacka-1 7290-191 561 048
Norrtälje−2970-19 597 645
Nykvarn−5520-6 748 077
Nynäshamn-1 5400-46 670 727
Salem−5440-9 500 069
Sigtuna−8380-44 008 115
Sollentuna-1 2540-96 437 240
Solna-3 3940-289 375 481
Stockholm-2 0960-2 072 241 090
Sundbyberg-2 9500-165 479 035
Södertälje1 633167 370 3820
Tyresö−4420-21 753 611
Täby-1 4570-112 117 107
Upplands Väsby−3050-15 266 342
Upplands-Bro-1 2780-41 625 256
Vallentuna−2430-8 506 588
Vaxholm-2 4460-28 897 315
Värmdö-1 2890-60 036 519
Österåker−8310-40 951 336
Uppsala län
Enköping21810 532 7590
Heby−2900-4 162 605
Håbo−8810-20 252 613
Knivsta-2 0930-43 523 174
Tierp1 09423 125 9290
Uppsala−4390-107 819 067
Älvkarleby-1 2800-12 212 775
Östhammar−6240-13 823 774
Södermanlands län
Eskilstuna505 321 3770
Flen2 10132 741 9310
Gnesta1 02711 789 7590
Katrineholm3 035103 980 4850
Nyköping91653 339 7860
Oxelösund−3360-4 043 535
Strängnäs-1 2960-50 603 966
Trosa-1 9620-29 213 167
Vingåker1 44612 754 8740
Östergötlands län
Boxholm69378 5110
Finspång1 58634 362 8340
Kinda−2180-2 172 017
Linköping−1090-18 336 930
Mjölby2888 223 7020
Motala88238 551 2070
Norrköping1 118162 120 5130
Söderköping2 54737 749 0170
Vadstena−940-696 057
Valdemarsvik2 01715 193 2400
Ydre-2 2050-8 015 611
Åtvidaberg2602 975 0420
Ödeshög1473 0490
Jönköpings län
Aneby111760 9490
Eksjö3 14955 822 8550
Gislaved54415 763 3520
Gnosjö−6520-5 993 952
Habo-2 3090-30 828 600
Jönköping62891 756 3320
Mullsjö-1 1550-8 754 541
Nässjö2 73286 461 9980
Sävsjö7358 549 7860
Tranås1 36125 486 8510
Vaggeryd55809 3270
Vetlanda3168 682 7160
Värnamo1 13639 211 1210
Kronobergs län
Alvesta3837 665 5840
Lessebo8446 989 0680
Ljungby2 03957 654 6000
Markaryd1 06010 686 1840
Tingsryd2 73633 082 2690
Uppvidinge1641 503 4620
Växjö67966 193 6350
Älmhult−2750-4 915 502
Kalmar län
Borgholm8579 184 1920
Emmaboda2 69924 317 5660
Hultsfred3 38546 731 3520
Högsby8154 420 6740
Kalmar2 298166 173 5740
Mönsterås2 97439 011 3380
Mörbylånga1 03816 783 8570
Nybro2 11242 462 9930
Oskarshamn2225 968 1530
Torsås2871 998 7150
Vimmerby1 77627 363 8540
Västervik1 47053 455 1250
Gotlands kommun
Gotland1207 300 3590
Blekinge län
Karlshamn2 55081 408 6670
Karlskrona2 026134 341 8320
Olofström2 10627 445 0360
Ronneby82323 792 0740
Sölvesborg1 15120 090 2110
Skåne län
Bjuv-1 4740-23 557 861
Bromölla−2940-3 674 429
Burlöv-3 3040-65 758 737
Båstad-2 5100-39 801 470
Eslöv1 92967 205 7830
Helsingborg-1 1760-178 005 043
Hässleholm1 12658 755 5310
Höganäs-1 3350-37 658 427
Hörby461 7120
Höör−9620-16 760 171
Klippan4347 690 4230
Kristianstad1 472127 128 9890
Kävlinge-2 0280-65 643 185
Landskrona−5650-26 608 940
Lomma-2 7450-67 490 056
Lund29238 101 0610
Malmö−6460-234 575 670
Osby−7700-10 078 773
Perstorp-1 9340-14 158 083
Simrishamn1743 300 7610
Sjöbo−4870-9 435 619
Skurup-1 2710-21 490 298
Staffanstorp-2 8990-78 757 968
Svalöv-1 0160-14 743 930
Svedala-2 8380-66 504 587
Tomelilla6388 684 1140
Trelleborg−1930-9 069 749
Vellinge-2 7710-104 296 925
Ystad40212 842 8010
Åstorp-2 5410-41 780 984
Ängelholm−230-1 027 472
Örkelljunga−5620-5 801 513
Östra Göinge1 19816 990 0100
Hallands län
Falkenberg70233 066 3660
Halmstad646 807 8670
Hylte-1 0690-10 947 244
Kungsbacka−1450-12 367 176
Laholm−3880-10 281 124
Varberg-1 0280-70 318 685
Västra Götalands län
Ale2628 506 4200
Alingsås1 57166 699 0000
Bengtsfors1541 399 2950
Bollebygd−5510-5 351 025
Borås−1770-20 276 305
Dals-Ed5 54025 488 7030
Essunga3 04717 148 7100
Falköping60519 881 6940
Färgelanda-2 2090-14 205 854
Grästorp1 94110 800 5930
Gullspång8964 580 2820
Göteborg649392 706 4480
Götene−5190-6 853 984
Herrljunga-1 0070-9 510 670
Hjo-1 0480-9 719 330
Härryda−9140-36 385 441
Karlsborg-2 0690-14 549 737
Kungälv251 263 6120
Lerum-1 2420-54 141 766
Lidköping78831 906 7060
Lilla Edet−2380-3 434 162
Lysekil1 67423 240 4180
Mariestad87221 457 3460
Mark63822 494 5110
Mellerud2 74025 044 9720
Munkedal3503 665 1440
Mölndal16111 381 4340
Orust−6830-10 461 653
Partille−6610-26 935 818
Skara82315 358 0590
Skövde1 39780 638 3630
Sotenäs-1 7320-15 686 094
Stenungsund701 940 1100
Strömstad−3720-5 011 614
Svenljunga−9340-10 030 127
Tanum−4420-5 691 810
Tibro-1 3090-14 832 419
Tidaholm1 75222 414 3590
Tjörn1211 942 4740
Tranemo1501 780 8700
Trollhättan65638 663 0170
Töreboda3 79334 375 0480
Uddevalla2 418137 794 7620
Ulricehamn58714 690 1730
Vara1 82129 259 9360
Vårgårda−5710-7 076 236
Vänersborg1 59163 761 6750
Åmål3 48341 746 9200
Öckerö5056 445 1730
Värmlands län
Arvika962 467 9250
Eda1 0989 294 7490
Filipstad1781 769 2580
Forshaga2833 254 6320
Grums7456 712 3540
Hagfors1 31415 077 9580
Hammarö3566 047 5680
Karlstad−6380-62 054 743
Kil5306 412 9920
Kristinehamn−820-1 957 796
Munkfors2 2258 100 8060
Storfors-2 2680-8 603 846
Sunne1 63521 808 7080
Säffle5578 330 4560
Torsby1 66518 882 2080
Årjäng2242 217 5230
Örebro län
Askersund−520-597 665
Degerfors1 07710 046 8270
Hallsberg−2870-4 637 107
Hällefors8095 207 1230
Karlskoga3269 838 4820
Kumla1 38231 197 3440
Laxå9895 412 2900
Lekeberg−4610-3 969 646
Lindesberg2 48757 646 5710
Ljusnarsberg−2430-1 074 502
Nora6767 170 9860
Örebro1 487237 083 9990
Västmanlands län
Arboga−6860-9 605 377
Fagersta24315 3240
Hallstahammar2 45240 696 6790
Kungsör3 97534 405 2000
Köping3789 785 6710
Norberg-1 1690-6 411 064
Sala1814 130 5540
Skinnskatteberg-1 7060-7 372 627
Surahammar-1 9730-19 411 400
Västerås−7610-121 670 130
Dalarnas län
Avesta501 136 5990
Borlänge1 40872 703 4200
Falun48929 300 9090
Gagnef3773 912 8230
Hedemora4226 458 6820
Leksand-2 8510-45 757 338
Ludvika67317 808 3160
Malung-Sälen−3870-3 964 607
Mora1 71935 262 9850
Orsa-1 3800-9 554 888
Rättvik7257 991 1500
Smedjebacken−2540-2 755 817
Säter−5110-5 718 702
Vansbro1 3078 785 0130
Älvdalen-2 2480-15 562 025
Gävleborgs län
Bollnäs81721 514 2510
Gävle25726 623 9270
Hofors6145 756 2380
Hudiksvall2 08978 602 0530
Ljusdal1 34124 771 9270
Nordanstig−700-653 603
Ockelbo9455 423 3720
Ovanåker1441 657 9660
Sandviken−9150-35 248 898
Söderhamn1 52437 768 9520
Västernorrlands län
Härnösand3 00973 996 0730
Kramfors2 84049 994 9880
Sollefteå1 61929 922 5940
Sundsvall29028 797 4150
Timrå−8340-14 591 752
Ånge7366 664 3240
Örnsköldsvik1 15664 078 1910
Jämtlands län
Berg1 3579 687 4380
Bräcke-1 0570-6 425 422
Härjedalen98998 3350
Krokom84413 161 7560
Ragunda-5 5340-28 369 706
Strömsund97610 800 2910
Åre-3 1960-40 021 329
Östersund6 944450 260 1810
Västerbottens län
Bjurholm-5 1820-12 141 647
Dorotea−6690-1 569 683
Lycksele5 41966 040 0820
Malå-2 5520-7 625 659
Nordmaling1 0277 186 2010
Norsjö1 4255 587 7290
Robertsfors-1 4350-9 602 176
Skellefteå2 392184 929 0400
Sorsele-1 2520-2 987 643
Storuman-1 0420-5 869 163
Umeå1 629217 032 2450
Vilhelmina3 24420 327 6860
Vindeln7554 109 5560
Vännäs4 48040 660 8490
Åsele9712 616 0560
Norrbottens län
Arjeplog226590 7030
Arvidsjaur1 0776 569 7050
Boden3 03084 550 9110
Gällivare69812 079 0640
Haparanda2 11219 357 4920
Jokkmokk-1 9170-9 053 895
Kalix2804 327 9160
Kiruna−2410-5 416 314
Luleå70455 761 6210
Pajala2771 629 1260
Piteå61125 870 1320
Älvsbyn2 31218 006 9540
Överkalix1 2243 869 4600
Övertorneå2 89311 799 3740

 

”Ekonomisk idioti att spara på LSS”

Denna artikel publicerades i sin första version den 29 september 2022, med uppgifter om utjämningsbidrag för 2023. Den uppmärksammades av satirprogram Svenska nyheter fredagen den 17 februari 2023.

Messiah Hallberg i Svenska nyheter: ”Många kommunstyren verkar tro att varje nekat blindstyre ger klirr i kommunkassan.”
Messiah Hallberg i Svenska nyheter: ”Många kommunstyren verkar tro att varje nekat blindstyre ger klirr i kommunkassan.”

Svenska nyheters programledare Messiah Hallberg tog upp kommunernas besparingar inom LSS, och särskilt ledsagarservice till blinda. Ur programmet:

”Om det nu är lagligt att dra in stöd, vad är då problemet? Jo, problemet är att kommunerna knappt sparar några pengar. Det är ekonomisk idioti – det finns nämligen ett utjämningssystem för LSS. Tanken är att det inte ska löna sig för en kommun att snåla in på stödet till personer med funktionsnedsättning. Det är ju smart! Problemet är bara att beslutsfattarna på kommunerna inte verkar veta att utjämningssystemet ens existerar. Många kommunstyren verkar tro att varje nekat blindstyre ger klirr i kommunkassan.”

Ska jämna ut kommunernas ekonomiska villkor

LSS-utjämningssystemet spelar stor roll för att kommuner med olika storlek och olika ekonomiska förutsättningar ska kunna förverkliga rättigheterna enligt LSS, lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade. Kommunernas olika ekonomiska villkor jämnas ut, och det ska inte löna sig att spara in på LSS-insatser.

LSS-utjämningen är trots detta ganska okänd, även ute bland kommunala beslutsfattare som ibland gör missriktade försöka att spara in på LSS-insatser utan att förstå hur utjämningen mellan kommuner fungerar. Exempelvis kan en tänkt besparing inom LSS, som kanske leder till ökade insatser enligt Socialtjänstlageninnebära sämre ekonomi för kommunen, eftersom det finns ett utjämningssystem för LSS, men inte för SoL.

Så funkar utjämningen: Besparingar inom LSS kan ge motsatt resultat

Dagens LSS-utjämning utgår från en standardkostnad som räknats fram för varje enskild kommun. LSS-utjämningen baseras på faktiskt antal LSS-insatser och verksamhetens personalkostnad i den enskilda kommunen.

HejaOlika har i tidigare reportage, från Jönköping 2018, skildrat betydelsen av utjämningsystemet för LSS. Ola Nilsson, som då var ordförande för socialnämnden i Jönköping, beskrev utjämningssystemets fördelar så här:

– Utjämningssystemet ger små kommuner 70 procent täckning för ökade kostnader men gäller bara LSS-insatser. Därför är det viktigt att allt som kan gå på LSS gör det. Längre tillbaka hade Jönköping bestämt att vi skulle använda socialtjänstlagen i första hand, man trodde att det skulle minska kostnaderna. Men det slutade med att kommunen fick betala in 35 miljoner kronor extra till utjämningssystemet. När vi ändrade policyn och prioriterade LSS gick vi från minus 35 miljoner kronor till plus 35 miljoner på ett enda år!

Ola Nilsson (KD) är ordförande för socialnämnden i Jönköping. Foto: Linnea Bengtsson.|Ola Nilsson. Foto: Linnea Bengtsson.|Ola Nilsson. Foto: Linnea Bengtsson.|Ola Nilsson. Foto: Linnea Bengtsson|Ola Nilsson. Foto: Linnea Bengtsson|Ola Nilsson. Foto: Linnea Bengtsson|Ola Nilsson. Foto: Linnea Bengtsson
Ola Nilsson (KD), tidigare ordförande för socialnämnden i Jönköping. Foto: Linnea Bengtsson.

– Andra kommuner som gör samma tabbe kan enkelt rätta till det. Jag har upplyst en del, men vissa fortsätter ändå att göra samma tabbe. Man skjuter sig i foten – det är bara första året man kan se några besparingar, sedan blir det dyrare och dessutom sämre för medborgarna, sa Ola Nilsson.

Våren 2022 drog S-regeringen igång en utredning som kan leda till stora förändringar i utjämningssystemet, som är en av grundpelarna för LSS.

  • Ett mål är att göra utjämningssystemet för kommunala LSS-kostnader mindre ”påverkbart”.
  • Vi vill säkra att utjämningssystemet fyller sitt syfte att ge kommuner och regioner mer likvärdiga förutsättningar, sa civilminister Ida Karkiainen när utredningens direktiv presenterades.
  • Håkan Sörman fick uppdraget att leda översynen som ordförande för en parlamentarisk kommitté. Håkan Sörman har tidigare varit vd för SKR, Sveriges kommuner och regioner.
Håkan Sörman och Erik Slottner. Foto: Linnea Bengtsson.
Utredaren Håkan Sörman överlämnande slutbetänkandet till civilminister Erik Slottner den 2 juli 2024. Foto: Linnea Bengtsson.

Nya vinnare och förlorare? Förslag till nytt utjämningssystem nu på remiss

Den 2 juli 2024 överlämnade Utjämningskommittén sina förslag till civilminister Erik Slottner. Hösten 2024 är utredningens förslag ute på remiss. Svaren ska vara inne senast 8 november 2024. Här finns remissvar.

Vill skapa rättvis ekonomi för kommunerna

Kommittén har flera förslag på ändringar i det kommunalekonomiska utjämningssystemet, för att skapa mer likvärdiga ekonomiska förutsättningar för kommunerna och regionerna.

Kommittén lämnar också förlag på ändringar inom systemet för utjämning av kostnader för verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Så här påverkas kommunernas ekonomi om Utjämningskommitténs förslag förverkligas. Tabell ur betänkandet.

Förslagen från Utjämningskommittén finns på regeringens webbplats.

Utjämningskommitténs slutbetänkande den 2 juli 2024 ”Nätt och jämnt”. Foto: Linnea Bengtsson.
Utjämningskommitténs slutbetänkande den 2 juli 2024 ”Nätt och jämnt”. Foto: Linnea Bengtsson.

Ur slutbetänkandet

Ett system för utjämning av kostnadsskillnader för insatser enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), benämnt LSS-utjämningen, infördes 2004. Även LSS-utjämningen är reglerad i såväl lag som förordning.

Systemet för LSS-utjämning liknar det för kostnadsutjämning på så sätt att utjämningen inom systemet utgår från en standardkostnad som räknats fram för varje enskild kommun. Till skillnad för kostnadsutjämningen baseras dock beräkningen av standardkostnaden inom LSS-utjämningen på de enskilda kommunernas faktiska antal insatser och kostnader, eftersom det inte har gått att finna strukturella faktorer som förklarar kostnadsskillnader mellan kommuner för LSS-verksamhet. Standardkostnaden för respektive kommun beräknas utifrån antalet insatser enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, till exempel biträde av personlig assistent, daglig verksamhet och bostad med särskild service, samt kommunens kostnad för personlig assistans enligt SFB. LSS-utjämningen är statsfinansiellt neutral genom att summan av bidragen inom systemet är lika stor som summan av avgifterna. Under innevarande år är det 165 kommuner som erhåller ett bidrag och 125 kommuner som erlägger en avgift i systemet. Totalt omsluter LSS-utjämningen 5,8 miljarder kronor.

Utjämningskommitténs förslag för LSS

  • Personalkostnadsindex tas bort från utjämningsmodellen.
  • En särskild ventil för stora vårdbehov i främst små kommuner införs.
  • Prislapparna för boende med särskild service och för personlig assistans uppdateras. Prislappen för personlig assistans enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) delas upp i två olika prislappar.
  • Beräkningen av kostnaden för de 20 första timmarna personlig assistans ändras så att uppgifter från Försäkringskassan ska användas.
  • Merkostnadskomponenter för högt strukturellt löneläge och övergripande administration införs.
  • Beräkningen för antalet insatser enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade ändras och ska beräknas som ett genomsnitt av minst två mättillfällen under året.
  • Beräkningen av kommunens bidrag eller avgift i den grundläggande standardkostnaden ändras och ska divideras med folkmängden den 31 december två år före utjämningsåret.
  • Regeringen ger berörda myndigheter i uppdrag att säkerställa kvaliteten på uppgifterna avseende insatser enligt socialtjänstlagen (2001:453) för personer under 65 år för att en modell på sikt ska kunna införas. Modellen ska bygga på antalet insatser i kommunen och den riksgenomsnittliga kostnaden för insatserna.