Zoom med Italien i fokus
Förra året kom fyrhjulingen som kan ta sig fram i den mest oländiga terräng. Djupsnö, sandstrand, bergstoppar, inget stoppar ZoomUphill 1.0.
Den tuffa och lite råa designen har nu också tilltalat italienarna. I dagarna skeppas den första leveransen över till sydligare breddgrader.
– Det finns en köpstark målgrupp i norra Italien, säger Björn Larsson, VD för Zoomcamp.
Förfrågningar har även kommit från Holland, Norge, England och Ryssland. Företaget startade i april 2011 och drevs först som ett projekt i tre år. Grundarna heter Karri Zanderléhn och Mikael Lövstrand.
– Idén kom redan år 2000. Mickes sambo fick MS och då gick Micke helt sonika ner i källaren och ”caddade” fram en modell. Han är utvecklingskonstruktör i botten. Karri har jobbat med att göra filmmusik och branding.
Fem anställda
Nu är man fem personer anställda på heltid samt tio delägare. Bland annat Jörgen Springfeldt som varit VD för Intermedia och tidigare har suttit i styrelsen för Clas Ohlson, samt Hans Lundholm, tidigare vice VD för Handelsbanken.
Björn Larsson säger att den närmaste utmaningen är att få betalande kunder. Företaget jobbar intensivt med att sprida information om varumärket bland annat genom artiklar och viral marknadsföring som exempelvis Youtube.
– Marknadsföringen av zoomen handlar mycket om attityd. Vi har gjort ett hjälpmedel som inte förknippas med funktionsnedsättning. Fordonet har en lite rå stil så den funkar även för gående och unga som tycker att den är cool, säger Björn Larsson som hoppas kunna leverera 200 zoomar under 2012, bara i Sverige.
Björn Larsson berättar om en kille som fått zoomen som hjälpmedel istället för att använda en elrullstol.
– Han ville hellre ha en zoom som inte lika starkt signalerar att han har en funktionsnedsättning. Zoomen ger en mycket skön rörelsefrihet. Hjälpmedelscentralens regler om Fritt val är en kulturell förändring på så vis att de lägger över ansvaret för produkten på föräldern.
Roligaste bolaget
Björn Larsson säger med eftertryck att Zoomcamp är det roligaste bolaget han någonsin jobbat inom. ZoomUphill tycker han är en makalös produkt.
– Hela chassit rör sig, det är det som gör den så smidig, den anpassar sig efter underlaget. Smällarna tar inte i ryggraden, utan man sitter lite bakåtlutad som i en HD-motorcykel.
Den klassas som ”Cykel klass III”, samma som för Segway, och är konstruerad för framfart i max 20 kilometer i timmen. Samma lagar gäller för en zoom som för en vanlig cykel; lysen, reflexer, bromsar och ringklocka ska vara på sin plats. Är man under 15 år ska man använda hjälm.
– I övrigt finns det inga restriktioner. Enda begränsningen är väl att man inte ska köra i vatten högre än 20 centimeter, med tanke på att motorn sitter i hjulnaven. Navmotorn är dock inkapslad men att köra i djupt vatten vore att äventyra elektroniken.
Ett batteri klarar tre mil så teoretiskt kan man köra sex mil innan parbatterierna behöver laddas. En batteriindikator signalerar när batteriet börjar ta slut. Beroende på vilken terräng man kör i håller batteriet olika länge. Björn Larsson rekommenderar den som ger sig ut på en långtur i skogen att ta med ett extra batteri.
– Zoomen funkar fint även i branta backar. Om det är nödvändigt kan man i skarpt lutande utförsbacke bromsa med bakbromsen och samtidigt luta sig bakåt.
Fiskare och jägare
Målgruppen är främst personer som inte kan gå, men även fiskare, jägare, ornitologer och andra som behöver frakta redskap, har visat intresse. Eftersom den är klassad som en cykel får man köra med den i terräng. Vill man tävla med den kan man trimma upp den till 30 kilometer i timmen.
– Vi kan även sänka hastigheten, om man vill att den ska gå långsammare än 20 km i timmen, säger Björn Larsson.
Läs mer på
www.zoomcamp.se