LSS-bostadskrisen: Branschen och ministern vill se nya tag

Inför en nationell LSS-boendegaranti och bygg bort den ojämlika bristen. Det föreslår Vårdföretagarna.
Även en LSS-ombudsman föreslås för att öka rättssäkerheten, liksom skärpta riktlinjer.
Camilla Waltersson Grönvall: Vi behöver ett omtag
Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M) håller med Vårdföretagarna om att det behövs nya tag i politiken vad gäller möjligheten för personer med funktionsnedsättning att få ett bra boende.
– Detta är ett eftersatt område. Vi behöver helt klart göra ett omtag. Exakt hur kan jag inte säga, men vi ser ett stort behov av detta av många olika skäl. Vi måste få LSS-lagstiftningen att fungera jämlikt över landet. Om det resulterar i uppdrag, uppföljning eller en ny utredning kan jag inte säga idag, säger Camilla Waltersson Grönvall.
Stora skillnader mellan kommuner
I oktober 2023 hade nästan 36 000 funktionshindrade ett särskilt anpassat boende enligt LSS eller SoL, men många fler är i behov av sådant boende, och det råder brist i nästan hälften av landets kommuner.
Inget tyder idag på att LSS-boendekrisen är på väg att lösas. Färre än var tredje kommun räknar med ha balans i tillgång och efterfrågan om fem år.
Johan Lahne, Vårdföretagarna, menar att det är både oroväckande och orättvist att möjligheten att få boende enligt LSS och Socialtjänstlagen ser så olika ut mellan landets kommuner.
– Vi har ju hört detta under lång tid men nu finns tydliga fakta på bordet: LSS är inte likvärdigt utan om du behöver en LSS-bostad är det väldigt viktigt att du råkar bo i rätt kommun, säger Johan Lahne.
– För att stärka LSS som rättighetslagstiftning behövs ett omtag från den nationella politiken. Vårdföretagarna föreslår införande av en nationell boendegaranti och inrättande av en LSS-ombudsman. Dessutom behövs en skärpning av de nationella riktlinjerna så att vi får likvärdiga bedömningar.
Vårdföretagarna skriver i rapporten att det har stor betydelse vilken kommun man bor i om man har en funktionsnedsättning som gör att man behöver en insats enligt LSS eller SoL, och inte minst när man behöver en plats i en särskild boendeform.
Den ojämlika tillgången på platser på LSS-boende innebär att lagens mål jämlika levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättningar inte möts av landets kommuner. Problemet tydliggörs också i Boverkets som visar att runt 50 procent av kommunerna har brist på platser inom särskilda boendeformer för personer med funktionsnedsättning.
FUB: Kommuner som är bra på LSS är även bra på LSS-bostäder
Riksförbundet FUB arbetar aktivt för bättre tillgång till bostäder enligt LSS och höjd rättssäkerhet när det gäller handläggning och beslut om LSS-bostad.

– Det är bra att fler aktörer driver frågan om bristen på LSS-bostäder och rättsosäkerheten när det gäller hur kommunerna handlägger och beslutar, säger Eva Borgström, intressepolitisk samordnare på FUB.
– Vårdföretagarnas slutsats, om att de kommuner som ger många boendeinsatser även ger många andra LSS-insatser, är intressant. Här tror jag att det finns koppling till LSS-utjämningssystemet, det vill säga att de kommuner som tillämpar lagen enligt dess intentioner är mottagare av LSS-utjämningsbidrag, och tvärtom när det gäller de kommuner som betalar till utjämningssystemet, säger Eva Borgström.
Vårdföretagarna skriver i rapporten att ”om en kommun lägger stora resurser på insatser inom LSS och SoL i stort så lägger kommunen även stora resurser på platser i särskilda boendeformer för funktionshindrade enligt LSS och SoL.”
Sambandet illustreras med nedanstående diagram.
<div=”imagebox”>
Slutsatsen är alltså att kommuner som har många LSS- och SoL-bostäder också har stora kostnader totalt sett för LSS- och SoL-insatser.
Vårdföretagarnas förslag i korthet
- Inrätta en LSS-ombudsman. Trettio år efter att rättighetslagstiftningen LSS infördes tillämpas den ojämlikt i Sveriges 290 kommuner. Var man bor påverkar möjligheterna att få en boendeinsats eller annan insats enligt LSS eller SoL. Vårdföretagarna föreslår därför att regeringen inrättar en LSS-ombudsman.
- Skärp lagstiftningen och de nationella riktlinjerna för bedömning. De personer som behöver och har rätt till en insats behöver få den i tid. Stora skillnader mellan kommuner skulle kunna förklaras av att man bedömer behoven olika. För att göra den bedömningen mänsklig och rättssäker krävs att lagstiftningen revideras och att riktlinjer skärps. Flera kommuner väntar också med att verkställa biståndsbeslut. Det måste kosta mer att vänta än att bevilja en insats. Vårdföretagarna kräver därför höjda avgifter för icke verkställda beslut.
- Inför en nationell LSS-boendegaranti och/eller bygg bort bostadsbristen. Inför en nationell LSS-boendegaranti. Enligt Boverkets rapport har varannan kommun brist på LSS-boenden. Kommuner som inte kan erbjuda en plats på ett boende i den egna kommunen måste vara skyldiga att erbjuda plats i andra närliggande kommuner. En individ som vill bo kvar i sin hemkommun måste dock ha rätt att göra det. Därför efterlyser Vårdföretagarna även en ökad samverkan mellan kommuner och privata aktörer för att bygga bort bostadsbristen för funktionshindrade.
Rapporten Ojämlika rättigheter – Var du bor avgör om du får LSS-bostad finns här.
Grafik: LSS-boendekrisen 2024
Dessa diagram visar aktuell statistik om boendekrisen enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och SoL (Socialtjänstlagen) i Sverige. Rapporten baseras på data från Vårdföretagarnas analys av Boverkets kommunenkät samt Socialstyrelsens statistik och SCB:s underlag.
LÄS ÄVEN:
Så funkar LSS-boende: 30 frågor och svar
LSS-skolan: Boende enligt LSS
Tusentals får vänta på stöd – beslut verkställs inte
Trots maximala böter lönsamt att försena LSS-bostad
Vårdföretagarnas webbsändning om rapporten

Text av Valter Bengtsson
Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.