Skönhet för alla med nya, lättöppnade burkar
Skönhetsmärket Olay tänker om och släpper nya produkter som är lättöppnade och därmed mer tillgängliga bland annat för personer med funktionsnedsättningar.
”Vår design har inte varit tillgänglig”
”Vi erkänner, vår design har inte varit tillgänglig för alla kvinnor, och särskilt inte för de som har fysiska funktionsnedsättningar. Nu har vi förstått att detta är något vi måste ändra på”, meddelar Olay North America som har publicerat denna video på Youtube.
Satsningen drogs igång efter upprepade klagomål från kunder som ägnat massor av tid åt att försöka öppna OIay-burkar.
Kan ni göra det enklare att öppna burken med en hand? Kan ni lägga till punktskrift? Så löd ett par önskemål från kunderna.
Hoppas att konkurrenterna följer efter
Olay har valt att inte ta patent på företagets nya lättöppnade burk, eftersom man vill ha att konkurrenterna inom skönhetsbranschen ska följa efter.
Bakom satsningen finns också ägarföretaget Procter & Gambles löfte om att deras förpackningar ska bli mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättning senast 2025.