Ljungskile folkhögskola. Foto: Annelie Karlsson|Ljungskile folkhögskola

Folkhögskola – bästa vägen för vidare studier?

För unga vuxna som gått i särskolan finns inte så många möjligheter till vidare studier. På folkhögskola går det dock utmärkt att studera, både för den som saknar betyg och den som har betyg från gymnasiet eller gymnasiesärskolan.

Teckenspråksutbildningen som sker via Skype är helt anpassad efter varje elevs behov och önskemål.

Allt fler vill lära sig mer om teckenspråk på distans

’- Vi upptäckte att både föräldrar och personal som jobbar med teckenspråk eller AKK hade svårt att få fortbildning. Därför startade vi en distansutbildning. Det berättar Niklas Ahnstedt om den unika utbildningen vid June Folkhögskola.

Bristande kunskap och intresse för gymnasiesärskolans elever

Bristande kunskap och intresse för gymnasiesärskolans elever

DEBATT. ”Vi har ju folkhögskolorna med kurser och pedagogik som passar personer med funktionsnedsättning!”
Ett vanligt uttalande från politiker och beslutfattare. Ett uttryck som visar tilltro till folkbildningen – men också bristande intresse och kunskap för särskoleelevers möjlighet till vidare utbildning. Vi kan inte längre se på när bristande information om utbildningsalternativ ligger till grund för regeringens satsningar.

Skolan där kunskap och rehabilitering är lika självklart

Skolan där kunskap och rehabilitering är lika självklart

Valjevikens utbildningar inom musik och hälsa respektive idrott och hälsa står i fokus när folkhögskolan presenterar sin verksamhet på mässorna Funka för livet och Hjultorget under våren. – Vi kommer att berätta om vår folkhögskolas möjligheter att kombinera studier med rehabilitering, säger Eric Sandström.

Folkhögskolan tar över där gymnasiet misslyckas

Folkhögskolan tar över där gymnasiet misslyckas

Många elever med funktionsnedsättning får inte tillräcklig hjälp i skolan och får ofta komplettera sina studier på folkhögskola. Sedan slutet på 90-talet har andelen folkhögskole-elever med funktionsnedsättning ökat med 15 procent. Det visar en ny rapport gjord på uppdrag av Specialpedagogiska skolmyndigheten.

”Tänk vad mycket man kan väcka till liv”

”Tänk vad mycket man kan väcka till liv”

Efter en hjärnskada är det viktigt att man får en rehabilitering som utvecklar förmågorna till kommunikation och kognition. Nu satsar Furuboda Folkhögskola på en ny 3-veckorsvistelse som man ser som ett komplement till landstingens och kommunernas verksamheter.