/ Fördjupning

Fördjupning

”Jag och min  assistans”

”Jag och min assistans”

Jag är inte unik i att leva med personlig assistans men jag är unik som person. Jag ser därför också på min assistans på ett personligt och unikt sätt.

Åshilde Selboe: Det måste få ta tid att gå från barn till vuxen i vården

Åshilde Selboe: Det måste få ta tid att gå från barn till vuxen i vården

Övergången från barn till vuxen inom sjukvården måste få ta tid, säger Åshild Selboe, projektledare inom Unga funksjonshemmede i Norge.
Vi träffar henne i samband med att Riksförbundet Sällsynta diagnoser startar upp ett projekt om att förbättra övergången till vuxensjukvården.

När jag inte längre är med

När jag inte längre är med

TEMA FÖRLUST OCH SORG. När hon insåg att hennes son faktiskt skulle kunna överleva henne väcktes tankar och oro för hans framtid. Under våren har Beatrice Klackenberg därför deltagit i en nystartad studiecirkel för att kunna förbereda för den dagen hon inte längre är med.

LSS-skolan lektion 8: Kommunens särskilda ansvar

LSS-skolan lektion 8: Kommunens särskilda ansvar

Lektion 8 av LSS-skolan handlar om kommunernas särskilt stora ansvar för alla sina kommuninvånare. Det åligger kommunen att ansvara för service och omvårdnad för personer som tillhör en personkrets i LSS.

LSS-skolan lektion 5: Boende

LSS-skolan lektion 5: Boende

Långa väntetider, höga hyror och allt mer institutionsliknande. Det är tre aktuella frågor när det gäller boende med särskild service enligt LSS. Lektion 5 av LSS-skolan tar upp de båda insatserna Bostad för barn och ungdomar (paragraf 9.8) och Bostad för vuxna (paragraf 9.9).

LSS-skolan lektion 4: Avlösarservice och korttids

LSS-skolan lektion 4: Avlösarservice och korttids

Här fortsätter LSS-skolan, med lektion 4 om avlösarservice, korttidsvistelse och korttidstillsyn. Det handlar om tre mycket viktiga insatser, inte minst för att familjer, där ett barn har funktionsnedsättning, inte ska bli isolerad och för att föräldrarna ska orka. Insatserna är också viktiga för barnets frigörelse och framtida självständighet.

LSS-skolan lektion 3: Ledsagare och Kontaktperson

LSS-skolan lektion 3: Ledsagare och Kontaktperson

LSS-SKOLAN. Ledsagare och kontaktperson är två insatser enligt LSS som är avgörande för att personer med funktionsnedsättningar ska kunna delta i samhällslivet. Insatserna begränsas dock allt mer av kommunerna. Och den ojämna kampen om insatserna utkämpas ofta i förvaltningsrätterna.

LSS-skolan lektion 2: Råd och stöd samt Personlig assistans

LSS-skolan lektion 2: Råd och stöd samt Personlig assistans

Här fortsätter LSS-skolan. Den första lektionen handlade om de grundläggande principerna för lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. I lektion tar vi upp insatserna Råd och stöd samt Personlig assistans.

Handigolf: ”Spelet ger frihet”

Handigolf: ”Spelet ger frihet”

I golf är det sportens eget handikappsystem som avgör resultaten. Och med hjälpmedel, som till exempel en specialbyggd handigolfbil, kan nästan alla spela.

”Det är vår skyldighet att sprida detta budskap”

”Det är vår skyldighet att sprida detta budskap”

Snart 50 år har gått sedan Gerd Andén blev mamma och påbörjade kampen för att personer med de allra största funktions­nedsättningarna ska kunna leva ett gott liv. Tillsammans med sina barn Magnus och Cecilia ser hon det som en skyldighet att sprida den svenska modellen till resten av världen.