Fler blir egna assistansanordnare – trots stora risker

Trots risk för stora återkrav blir allt fler assistansberättigade egna arbetsgivare. Antalet närmar sig nu 700 – cirka 5 procent av alla assistansberättigade – och ökningen fortsätter.
”Det kan bli stora personliga tragedier”, säger Henrik Wrede på Försäkringskassan.
LÄS MER:
Regeringen vill stoppa oseriösa servicebolag inom assistans
Fördelar och nackdelar med att själv anställa personliga assistenter
”Enorma risker” för den enskilde assistansanvändaren
Försäkringskassan vill förtydliga reglerna, och regeringen har flaggat för åtgärder. Men hittills har inget skett, samtidigt som riskerna tycks växa.
Samtidigt varnar FMF Assistans chefsjurist Robin Käcko för att egna arbetsgivare som köper administrativa tjänster riskerar att få administrationskostnader underkända av Försäkringskassan, och drabbas av återbetalningskrav.
– Försäkringskassan kan underkänna egenanordnarens administrativa kostnader om Försäkringskassan bedömer att kostnaden inte faktiskt gått till köp av personlig assistans. När Försäkringskassan fattar detta beslut innebär detta även att egenanordnaren ska betala tillbaka ersättning, säger Robin Käcko.
I en artikel på FMF Assistans hemsida beskriver han mer utförligt det som han beskriver som ”enorma risker för den assistansberättigade”.
– Riskerna är inte enbart teoretiska, utan vi har sett flera exempel på när detta faktiskt har hänt, säger Robin Käcko.
Varnar för tillståndslösa bolag
Han uppmana egna assistansanordnare att avbryta samarbete med tillståndslösa bolag.
– Sök er till verksamheter som har tillstånd att arbeta med LSS-tjänster. Ni kanske inte helt kan undvika att ni drabbas av återkrav, men ni kan i vart fall minska återkravets storlek genom att agera så snabbt som möjligt.
Det är väl så att egna anordnare tar en stor risk även när de lägger ut administrationen på bolag som har tillstånd från IVO? Om något blir fel så är det användaren själv som drabbas av återkrav, oavsett om det anlitade bolaget har tillstånd eller inte?
– Jag vill särskilt varna för administrativa bolag som saknar tillstånd enligt 23 § LSS, att vara verksamma inom LSS-området, eftersom vi nu sett att Försäkringskassan inte godkänt deras administrationskostnad, vilket lett till återkrav.
– I teorin ser det lika ut om man som egenanordnare anlitar ett administrativt bolag som har tillstånd enligt 23 § LSS. Enda skillnaden är att administrationskostnaden som redovisas istället kommer från ett bolag som har tillstånd att vara verksamma i LSS-området. Precis som tidigare kommer Försäkringskassan att utreda om det är en godtagbar administrationskostnad eller inte, så Försäkringskassan skulle kunna underkänna även denna administrationskostnad. Till exempel skulle administrationskostnaden kunna underkännas om den bedömdes som orimligt hög i förhållande till den tjänst som har köpts.
– Generellt tar man en större risk när man väljer att bli sin egen anordnare. Man är tryggare om man väljer att anlita en assistansanordnare/kommun som utförare för assistansen. Då slipper man riskerna associerade med att vara arbetsgivare åt sina egna assistenter, och man slipper även den redovisningsskyldighet som följer av 7 § förordning om assistansersättning. Det är denna redovisningsskyldighet i kombination med 51 kap. 20 § socialförsäkringsbalkens krav på att man ska betala tillbaka den ersättning som inte gått till kostnader för personliga assistenter som leder till en särskild risk för återkrav.
– Denna risk för återkrav framstår som närmast garanterad om man dessutom köpt administrativa tjänster från administrativa bolag som saknar tillstånd att vara verksamma inom LSS-området, säger Robin Käcko.
Tyst från regeringen
Hösten 2023 flaggade socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall för nya åtgärder ”i närtid” mot oseriösa administrativa bolag, men ännu har inget skett.
(HejaOlika har under en veckas tid försökt få svar från departementet.)
Försäkringskassan: Risk för stora personliga tragedier
På Försäkringskassan uppger områdeschef Henrik Wrede att myndigheten inte har haft något särskilt fokus på frågan, sedan man i september 2023 lämnade in en rapport till regeringen.
Har det hänt något efter rapporten i september 2023?
– Vi ser att det är lite fler som väljer att bli egna arbetsgivare, och att ökningen fortsätter. Det närmar sig 700 personer. Från Försäkringskassans sida har vi förbättrat vår information på hemsidan, och när brukare ringer så förklarar vi vilka risker som finns, säger Henrik Wrede.
FMF Assistans varnar för risken för att administrativa kostnader underkänns och användaren får återkrav. Är det så att risken är stor att kostnaderna underkänns om man anlitar administrativa bolag som inte har tillstånd från IVO för personlig assistans?
– Vi gör kontroll av kostnaderna för egna arbetsgivare på samma sätt som vi gör med alla andra.
– Det finns knappt 20 stycken ”administrativa bolag”, bolag utan tillstånd för personlig assistans, på marknaden, och det är ofta ett sätt att kringgå tillståndsplikten från IVO. De sköter i princip allt som ett vanligt assistansbolag gör, utan ha tillstånd. Där har den tidigare verksamheten bedömts undermålig av IVO.
Är risken större om man anlitar ett administrativt bolag utan tillstånd?
– Nej, vi handlägger det precis som vi handlägger andra bolag. Gör man rätt, och sköter administrationen, ska det inte vara något problem.
– Som enskild löper man en större risk eftersom man då bli ansvarig för eventuella fel som det administrativa bolaget gör. Problemet för egna arbetsgivare som köper administrativa tjänster är att det är brukaren som får eventuella återkrav, om det administrativa bolaget inte sköter sin del. Det är det som är skillnaden jämfört att köpa assistans av en anordnare, då är det företaget som är återbetalningskyldigt.
Är det tryggare för egna arbetsgivare att lägga ut administration på bolag som har tillstånd från IVO?
– Det är svårt att säga. I princip skulle jag säga ja, för då har bolaget rutinerna. Vår utgångspunkt är att vi vill att det ska vara seriösa aktörer i branschen. De som inte har tillstånd har ju ofta förlorat tillståndet på grund av misskötsel, och blivit ett administrativt bolag som ett sätt att ändå fortsätta verksamheten. Det tycker inte vi är en bra ordning.
– Men som egen arbetsgivare blir man själv återbetalningsskyldig om administrationen missköts, oavsett om man anlitar bolag med eller utan tillstånd.
– Det tillkommer att stort eget ansvar om man är egen arbetsgivare. Om det blir återkrav hamnar det på själva brukaren, och det kan bli stora personliga tragedier.
Hoppas ni på nya regler från regering och riksdag?
– Ja, vi önskar i alla fall att vi får ett förtydligande. Vi tror att det är bra för hela branschen och för alla de som har assistans. Det verkar finnas förståelse hos politikerna att det kan behövas förtydliganden, speciellt när det gäller administrativa bolagen [utan tillstånd]. Jag vet att det har uttryckts att man ska titta på frågan, och att man är positiva till att komma åt missbruket av tillståndsplikten.
Vad tänker ni om framtiden – 2024 blir det ännu större problem?
– Ja, vi ser att ökningen fortsätter, men politiken får uttala sig om vilka åtgärder som behövs.
Men just nu är inga förändringar på gång, förrän regeringen tar initiativ?
– Nej, inte i dagsläget, säger Henrik Wrede.

Text av Valter Bengtsson
Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.